Digizer - Blogi


 

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

18.04.2019

Tiesitkö, että voit perustaa verkkokaupan suoraan Facebookin sisälle? Aiemmin Facebookin sisälle pystyi perustamaan verkkokaupan erillisen sovelluksen avulla (esim. MyCashflow tai Shopify), mutta nykyään verkkokaupan perustaminen onnistuu suoraan Facebookin oman kauppa-osion avulla.

Facebook-kauppa pyrkii kilpailemaan verkkokauppa-alustojen kanssa. Facebookin sisällä toimiva kauppa-osio on pikkuhiljaa rantautunut Suomeen ja kyseinen ominaisuus mahdollistaa jokaiselle Facebook-sivun ylläpitäjälle kauppa-osion luomisen. Käytännössä voit siis luoda täysin toimivan verkkokaupan Facebookiin.

Maksutietojen syöttäminen ei ole vielä mahdollista Suomessa, vaan maksua varten asiakas on ohjattava muualle. Esimerkiksi Yhdysvalloissa myös maksaminen onnistuu jo Facebookin sisällä, joten on vain ajan kysymys kunnes se onnistuu täälläkin.

Mitä Facebook-kauppaan vaaditaan?

Jos sinulla on Facebook-yrityssivu, voit lisätä sinne kauppa-osion. Tämän osion avulla voit esitellä myymiäsi tuotteita ja tavoittaa lisää asiakkaita Facebookissa. Millä tahansa yrityksellä voi olla kauppa Facebookissa, mutta Facebook itse suosittelee sitä yrityksille, jotka myyvät vaatteita, asusteita, kodin tavaroita tai lasten tuotteita. Mitään rajoituksia ei kuitenkaan ole vaan kuka tahansa voi myydä tuotteitaan Facebookin-kauppa osiossa.

Kauppa-osio lisätään Facebook-sivun asetuksista. Valitse Asetukset -> Mallit ja välilehdet -> Lisää välilehti

 

 

Kauppa osio ilmestyy Facebook-sivun vasemmassa laidassa olevaan listaan ja voit aloittaa tuotteiden lisäämisen klikkaamalla Lisää tuote.

 

 

Voit syöttää tuotteelle kuvan tai videon, nimen, hinnan, kuvauksen sekä linkin, joka johtaa maksusivulle.

 

Facebook-kaupan edut

Kaupoilla on erilaisia ominaisuuksia sijainnista riippuen. Facebook-kauppa osio voi olla hyödyllinen, sillä sen avulla voit tehdä esimerkiksi seuraavaa:

Voit lisätä niin monta tuotetta kuin haluat: sinun ei tarvitse ladata tuoteluetteloa minnekään muualle ensin – eikä lisättävien tuotteiden määrälle ole mitään rajoitusta.

Voit muokata tuotevalikoimaasi: voit järjestää tuotteet eri kokoelmiin, jotta asiakkaasi voivat selata kauppaasi luokan mukaan.

Voit viestiä asiakkaiden kanssa: asiakkaasi voivat lähettää kysymyksiä viesteinä suoraan kaupassasi.

Hanki kävijätietoja: voit nähdä kaikkien tuotteidesi näyttökerrat, klikkaukset ja ostot.

Voit jaella tuotteitasi laajasti: Kun sinulla on kauppa, tuotteesi voidaan näyttää Marketplacessa, mistä ihmiset löytävät niitä. Tämä on tällä hetkellä rajoitettu toiminto.

Ostaminen kauppa-osion kautta

Koska ostaminen halutaan tehdä mahdollisimman helpoksi, Facebook pyrkii mahdollistamaan suorat ostot sen omasta alustasta. Maksujen välitykseen tarvitaan kuitenkin kolmas osapuoli ja tällä hetkellä Facebook tukee PayPal- ja Stripe-palveluita. Tällä hetkellä asiakas täytyy ohjata verkkokauppaan viimeistelemään ostos, sillä suora ostaminen Facebookista ei ole vielä mahdollista Suomessa. 

Facebookin tavoitteena on, että ostaminen olisi tehty mahdollisimman helpoksi asiakkaan näkökulmasta. Asiakas syöttää ensimmäisen ostonsa yhteydessä toimitusosoitteen ja maksukortin tiedot. Kun ostos on tapahtunut, asiakas saa siitä Facebook-ilmoituksen ja samalla hänelle ehdotetaan muita tuotteita Facebook-kaupasta. Seuraavalla ostokerralla maksutiedot ovat jo muistissa ja ostaminen on vieläkin helpompaa.

Miksi kauppa-osiota pitäisi kokeilla?

Asiakkaat ovat jo Facebookissa, joten miksi he eivät myös tekisi ostoksia siellä? Käytettyä tavaraa liikkuu paljon jo erilaisissa kirpputoriryhmissä ja Facebookin Marketplacessa. Facebookin pyrkimyksenä on esimerkiksi yhden klikkauksen ostaminen Facebookissa olevan mainoksen kautta. Myös asiakaspalvelu hoituu kätevästi Facebookin kautta. 

Ostaminen suoraan Facebookista on vielä alkuvaiheessa, mutta Facebookilla on selkeä suunta ja halu vallata enemmän alaa verkkokaupoista. Jäämme mielenkiinnolla odottamaan miten asia kehittyy. 

Kirjoittanut: Jouni 

Jos haluat tietää enemmän Facebookin hyödyntämisestä myynnissä, ota yhteyttä!
 

 

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.