Digizer - Blogi


 

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

03.10.2018

Asiakas on aina ollut oikeassa, mutta viime vuosina yhä useampi yritys on alkanut kuunnella asiakkaiden kokemuksia ja odotuksia entistä tarkemmin. Elämme asiakkaan aikakautta. Tämä tarkoittaa, että asiakkaalla on uudenlaista valtaa ja asiakaskokemuksen merkitys lienee suurempi kuin koskaan.

 

Miten asiakkaan valta vaikuttaa brändin rakentamiseen?

 

Yritys ei enää pysty rakentamaan brändiään pelkästään maksetuilla mainoskampanjoilla, joiden tarkkaan määritellyn viestin kohteeksi asiakas kiltisti asettuisi. Kuluttajalla on yhä enemmän valtaa halutessaan ohittaa nämä viestit ja turvautua omiin tietolähteisiinsä sekä jakaa omia kokemuksiaan muille esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Ostopäätöksiin vaikuttavat kasvavassa määrin muiden ihmisten jakamat kokemukset ja suosittelut.

Onko siis parasta heittää pyyhe kehään ja lakata tuhlaamasta aikaa brändin hiomiseen – emmehän kuitenkaan voi hallita kuin murto-osan tiedosta, joka asiakkaamme tavoittaa?

Ei, vaan päinvastoin. Vahvan brändin rakentaminen on edelleen merkittävä kilpailuetu, kunhan siihen suhtautuu uudella tavalla. Brändi ei rakennu enää vain maksettujen mainosten kautta, vaan yhä enemmän brändin ja asiakkaiden suorissa kohtaamisissa eri kanavissa. Tunne on tärkeää.

 

Synkronoi brändi ja asiakaskokemus

 

Digitalisoituminen ja sosiaalinen media ovat tarjonneet valtavasti lisämahdollisuuksia markkinointiin. Samaan aikaan brändi ja asiakaskokemus ovat kuitenkin erkaantuneet toisistaan, joskus jopa menettäneet yhteytensä. Nyt on aika synkronoida nämä kaksi. Näin se tapahtuu:

 

1) Hanki luottamus

Huolehdi, että kaikki kohtaamiset rakentavat luottamusta asiakkaan ja brändin välille

Ovathan kaikki yrityksesi välittämät viestit rehellisiä ja selkeitä?

Reagoi nopeasti asiakkaan yhteydenottoihin hänen valitsemissaan kanavissa

 

2) Ole ainutlaatuinen

Anna tuote- tai palvelutarjonnan ylittää asiakkaan odotukset

Erottaudu kilpailijoista tarjoamalla kohtaamisia, jotka eivät ole toimialallasi kaikkein tyypillisimpiä

Luo kokemuksia ja tunteita, jotka halutaan jakaa eteenpäin myönteisessä hengessä


 

3) Ole tunnistettava

Rakenna asiakaskokemuksesta mieleen jäävä ja brändin mukainen. Saako ostosten teko tai tilauksen saaminen asiakkaasi yllättymään iloisesti?

Jos asiakas muistaa asioineensa kaupassasi, hän saattaa tulla uudestaankin

 

4) Ole korvaamaton

Tee verkkokaupastasi helppokäyttöinen ja yrityksestäsi helposti lähestyttävä, niin asiakkaat ottavat brändisi osaksi arkeaan

Luo asiakkaille hyötyä myös sellaisilla kokemuksilla, jotka eivät rajoitu tuotteisiisi tai palveluihisi

 

Kun brändi ei ole ristiriidassa asiakaskokemuksen kanssa, vaan rakentaa vuoropuhelua kuluttajien suuntaan, ollaan oikealla tiellä. Kilpailijan on lähestulkoon mahdotonta kaataa yritystä, jolla on vahva ja luottamukseen perustuva asiakassuhde.

Jos kaipaat apua verkkokauppasi asiakaskokemuksen parantamisessa tai mietit esimerkiksi asiakaspalveluaikojen laajentamista ulkoistamalla, ota yhteyttä meihin.

 

Kirjoittanut: Kati

 

Lähteenä käytetty teosta Gerdt & Korkiakoski: Ylivoimainen asiakaskokemus – Työkalupakki. Alma Talent Oy 2016.

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.