Digizer - Blogi


 

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

11.07.2019

 

Onko digimarkkinointi sinulle uusi tuttavuus tai haluat kerrata selkokielisen vastauksen, mitä tietty digitaalisessa markkinoinnissa käytetty termi tarkoittaa? Tässä blogikirjoituksessa käydään läpi digimarkkinoinnin yleistä termistöä ja vahvistetaan tietopohjaa tukevalle perustalle.

 

Yleinen termistö ja tietoutta:
 

Analytiikka = Keino, jonka avulla tehdään analysoivia tutkimuksia, raportteja ja malleja datasta. Data-analytiikkaa tutkitaan usein Google Analyticsin avulla. 

Avainsana = Sana tai muutamien sanojen yhdistelmä, jota käyttäjä hakee hakukoneesta tai palvelusta. 

Avainsana-analyysi = Tässä analyysissä tarkastellaan avainsanoja, niiden hakumääriä ja yrityksen sekä kilpailijoiden sijoituksia etsityissä avainsanoissa. Avainsana-analyysi on oleellinen osa sisällöntuotantoa. On tärkeää, että sivustolta löytyy relevantteja avainsanoja, jotta näillä avainsanoilla voidaan sijoittua hakukoneen tuloksiin.

B2B-markkinointi = Englanniksi busines-to-business-marketing, eli yritykseltä-yritykselle-markkinointi. Tässä markkinoinnissa tavoitellaan asiakkaiksi toisia yrityksiä.

Chat = Verkkojuttelu, viestintä kirjoittamalla chat-palvelussa. Erinomainen asiakaspalvelun muoto yritysten verkkosivuilla. Chat-laatikko asennetaan yrityksen verkkosivuille ja näin tarjoamaan reaaliaikaista asiakaspalvelua ja neuvontaa myös verkossa asioiville.

Digitaalinen markkinointi = Yleinen termi, joka käsittää digitaalisissa kanavissa, kuten verkkosivuilla, verkkokaupassa sekä sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin toimenpiteet. 

Display-mainonta = Erityisesti brändin tunnettuuden kasvattamiseen käytettävä markkinoinnin muoto. Display-mainontaa ovat mm. bannerimainokset, videomainokset ja kuvamainokset.

Google Ads = Tämän Googlen mainonnanhallintatyökalun avulla toteutetaan maksullista mainontaa. Adsin kautta voidaan toteuttaa mm. Display-mainontaa, videomainontaa ja hakusanamainontaa.

Google Analytics = Googlen analytiikkatyökalu, jonka avulla tarkastellaan verkkosivuston analytiikkaa.

Hakukone = Selainpohjainen palvelu, jonka avulla haetaan tietoa internetistä. Yleisin hakukoneista on kaikkien tuntema Google.

Hakukonemainonta = Englanniksi Search Engine Advertising, eli SEA. Hakukonemainonta tai hakusanamainonta on maksullista mainontaa, jonka avulla mainoksia näytetään hakukoneen hakutuloksissa.

Hakukonemarkkinointi = SEA + SEO = SEM, eli hakukonemarkkinointi yhdistää hakukoneoptimoinnin sekä hakukonemainonnan. Hakukonemarkkinoinnissa keskitytään siis maksettuun, että maksuttoman hakukonenäkyvyyden lisäämiseen.

Hakukoneoptimointi = Englanniksi Search Engine Optimization, eli SEO. Hyvän hakukoneoptimoinnin avulla verkkosivusto saadaan näkymään korkealla hakukoneen sijoituksissa. Hakukoneoptimoinnin yleinen tarkoitus on saada sivusto näkymään Googlen ensimmäisellä sivulla ja siellä mahdollisimman ylhäällä.

Inbound-markkinointi = Inbound-markkinointi keskittyy asiakkaisiin ja  sisältöön. Tämä markkinoinnin keino on jatkuva prosessi, jonka avulla asiakas tuodaan myyjän luokse. Sisällön rooli ja yrityksen toiminta korostuu tässä markkinoinnin tyylissä.

Konversio = Konversio on  sivustolle määritetty tavoite, kuten osto, uutiskirjeen tilaaminen, yhteydenottolomakkeen lähetys tai puhelinsoitto. 

Konversioanalyysi = Tässä analyysissä tarkastellaan miten sivustolla tehtävät konversiot tapahtuvat, onko konversiolle esteitä ja kuinka konversioiden määrää voidaan lisätä. Tarkastelussa huomioidaan kävijöiden käyttäytyminen sivustolla. 

Metakuvaus = Verkkosivun koodista löytyvä meta description, eli kuvausteksti, jonka avulla voidaan määrittää tieto sivun sisällöstä. Metakuvaus näkyy sivuotsikon alla tekstinpätkänä hakukoneen tuloksissa. Oleellinen hakukoneoptimointia tehtäessä, koska metakuvaus viestii sivun sisällöstä Googlessa.

Outbound-markkinointi = Outbound-markkinointi keskittyy markkinointikampanjoihin, tuotteisiin ja promootioon. Tällä markkinoinnin tyylillä haetaan myyntiä ja tuloksia nopeasti

Sivuotsikko = Toiselta nimeltään metaotsikko, on tekstiotsikko, joka näkyy sivustolla koodissa sekä hakukoneen hakutuloksissa otsikkona. Sivuotsikoiden optimointi kuuluu oleellisesti hakukoneoptimointiin ja vaikuttaa näkyvyyteen hakukoneessa.

Sisällönhallintajärjestelmä = Eli, CRM. Sisällönhallintajärjestelmän avulla hallitaan verkkosivustoa ja sen sisältöjä ilman pakollista koodin muokkausta. Tunnetuimpia hallintajärjestelmiä ovat mm. Wordpress ja Drupal.

Sisältömarkkinointi = Sisältömarkkinoinnin avulla luodaan kävijöitä kiinnostavaa sisältöä, joka houkuttaa vierailemaan yrityksen verkkosivustolla tai sosiaalisessa mediassa. Sisältömarkkinoinnin kirkkain tavoite on houkutella kävijästä potentiaalinen asiakas sisällön avulla.

Sisältöstrategia = Strateginen toimintasuunnitelma mitä ja minne sisältöä tuotetaan. Digimarkkinoinnin yritys ja asiakas tekevät yhteistyötä luodakseen hyvän sisältöstrategian, jonka avulla sisällöntuottaminen nopeutuu ja on selkeää molemmille osapuolille.

Sosiaalisen median markkinointi = Sosiaalisen median alustassa tehtävää yrityksen markkinointia. Jakautuu usein orgaanisiin julkaisuihin ja maksullisiin mainoksiin.

Sähköpostimarkkinointi = Usein uutiskirjeiden muodossa toteutettavaa markkinointia sähköpostin välityksellä. Uutiskirjeet ovat asiakkaiden ja muiden henkilöiden hyväksymiä sähköposteja.

Tekninen analyysi = Katsaus sivuston tekniseen puoleen. Teknisessä analyysissä tarkastellaan verkkosivustoa erityisesti hakukoneoptimoinnin ja käytettävyyden kannalta. 

 

Kirjoittanut:
Alisa

 

PS. Lisää tietoutta ja termistöjä luvassa! Nyt kun sinulla on hallussasi termistö, voit näppärästi tutustua lisää blogitekstissä mainittuihin palveluihimme:

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.