Digizer - Blogi


 

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 2/3

21.11.2019

Tässä blogikirjoituksessa käydään läpi lisää teknistä termistöä ja vahvistetaan tietopohjaa aiheesta vieläkin tukevammalle perustalle. 


Tekninen termistö ja tietoutta:


HTML-otsikointi = HTML-koodissa määritetään otsikot h1 - h6 tasoilla. H1 on tärkein otsikkotaso. Yleisillä sivuilla käytetään h1-, h2- ja h3-otsikoita. H1-otsikko on tärkeä tieto myös hakukoneelle, koska koneet ymmärtävät otsikoinnit vain koodiin asetettujen tasojen perusteella.


HTTPS = on protokolla, jota käytetään selaimien ja palvelimien tiedonvälitykseen. HTTPS on suojattu protokolla ja hakukoneen sekä käyttäjien silmissä on paremmassa arvossa kuin suojaamaton HTTP-protokolla. Tarkasta siis, että sivustosi käyttää HTTPS-protokollaa.


Ihmisystävällisyys = on äärimmäisen tärkeä muistaa nettisivuilla. Googlen hakukone arvottaa suuresti ihmisystävällisyyttä ja sitä, että teknisten seikkojen lisäksi muistetaan tehdä sisältöä oikeille ihmisille (ei vain ajatellen hakukonenäkyvyyttä). Teknisiä seikkoja voidaan viilata pitkälle, mutta mukana tulisi aina säilyä ihmisystävällisyys! 


Interaktiivisuutta edeltävä aika = tällä tarkoitetaan aikaa ennen kuin sivustolle on latautunut käytettävyyden kannalta oleelliset komponentit. Jos latausaika on pitkä ja sivun käytettävyyttä joudutaan odottamaan, on suositeltavaa lykätä poissa näkyvistä olevien komponenttien ja resurssien lataamista. 


JavaScript-tiedosto = tällä tiedostolla määritetään JavaScript-koodikielellä toteutetut toiminnalliset osiot sivustolle. JavaScript on yksi yleisimmistä koodikielistä ja hyvin tavanomainen tiedosto sivustoilla.


Kuvien optimointi = kuvat on tärkeää optimoida tiedostokooltaan maltilliseksi. Kuvien optimoinnilla on usein suurin vaikutus sivuston kokoon ja täten sivuston latausnopeuteen. Tuntuuko, että sivustosi uusikin sivusto latautuu hitaasti? Syy voi olla kuvien tiedostokoossa ja tilanne kannattaa tarkastaa. Huom. Muista myös kuvien metatiedot ja kuvatiedostojen hakukoneoptimointi!


Latausnopeus = erittäin tärkeä ja sivuston teknistä toimivuutta määrittävä seikka. Latausnopeus näkyy suoraan sivuston kävijöille ja se vaikuttaa sivuston toimivuuteen sekä aikaan, jonka vierailijat viettävät sivustolla. Liian hitaasti latautuvalta sivulta lähdetään nopeasti pois. Latausnopeuteen vaikuttavat erityisesti tiedostojen koot sekä muut tekniset seikat.


Latauspyyntö = latauspyynnön avulla sivustolle tuodaan koodiin asetetut lähteet. Teknisesti katsottuna tilanne on huono, jos latauspyyntöjä tehdään liikaa ulkoisiin lähteisiin. Runsaat latauspyynnöt ulkoisista lähteistä voivat vaikuttaa negatiivisesti sivuston nopeuteen. On hyvä olla tietoinen, mitä ja mistä resursseja ladataan sivustolle ja onko sivuilla vanhoja ylimääräisiä resursseja, jotka hidastavat toimintaa.


Layout = “leiska”, eli suunnitelma sivuston elementtien paikoituksesta. Leiska on siis visuaalinen suunnitelma kuinka sivuston osiot näkyvät sivulla ja missä järjestyksessä. Tämä termi on hyvä muistaa erityisesti sivustouudistusten yhteydessä, koska sivustojen suunnittelijat sekä koodarit saattavat usein viitata “leiskaan”.


Metakuvaus = teksti, jonka avulla voidaan kertoa esimerkiksi hakukoneelle mitä sivu sisältää. Hakukone listaa tulokset ja näet metatekstin hakutuloksissa. Tämän vuoksi metakuvauksiin pitäisi aina sisällyttää avainsanoja, jotka kuvaavat sivun sisältöä.


Minimointi = eri kooditiedostoja voidaan minimoida, eli pienentää pakkaamalla koodi minimaalisempaan muotoon. Tämä on hyvä käytäntö suorittaa ja minimoinnin avulla voidaan pienentää sivuston kokoa ja siten vaikuttaa latausnopeuteen. 


Onepage = yksisivuinen sivusto, eli kaikki tieto löytyy samalta pitkältä sivustolta, jonka url-osoite ei muutu eri “välilehtiä” klikatessa. Onepage-sivut ovat ongelmallisia hakukoneoptimoinnin kannalta, koska hakukoneen voi olla hankala ymmärtää pitkän sivuston kokonaisuutta ja eriyttää aiheita. Hyviä puolia onepage-sivustoissa on näppärä käytettävyys mobiililaitteilla!


Pikseli = digitaaliset kuvat koostuvat pikseleistä, eli bittikarttagrafiikan pienikokoisimmista osioista. Oikeastaan kaikki digitaalinen visuaalinen komponentti voidaan mitata pikseleillä - esimerkiksi kirjain A on 12 pikseliä ja pieni a on 10 pikseliä.

 

 

Kirjoittanut:
Alisa


Kiinnostuitko teknisestä termistöstä ja heräsikö ajatus, että tekninen tarkastus olisi hyvä tehdä sinunkin sivustollesi? Ota meihin yhteyttä perinteisesti yhteystietojen kautta, soita suoraan myyjillemme tai kirjoita meille viesti chatissa :)


Lue myös muut Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista -blogikirjoitukset: 
Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö
Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3
 

Kaikki julkaisut

Vertailu eri chat-ohjelmista

Liiketoiminta kasvuun hakukonemainonnan avulla

Canvan uudet ominaisuudet

Mitä verkkokaupassa tapahtuu vuonna 2020?

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 3

Laadukkaat tuotekuvat ovat verkkokaupan valttikortti

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 2/3

Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.