Digizer - Blogi


 

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

12.09.2019

 

Tässä blogikirjoituksessa käydään läpi teknistä termistöä ja vahvistetaan tietopohjaa tukevalle perustalle. Sivustojen ja erityisesti verkkokauppojen on tärkeää tietää oman sivustonsa teknisestä toimivuudesta. Teknisen termistön ensimmäisessä osassa aloitamme tietouden ja termien tarkastelun.


Tekninen termistö ja tietoutta:
 

301-ohjaus = Uudelleenohjaus, jonka avulla sivu on pysyvästi siirretty uuteen osoitteeseen. Uudelleenohjaukset ovat tärkeä osa sivustouudistuksia ja niiden avulla käyttäjät ohjataan vanhan sivun linkistä uudelle sivulle. 

404-virhe = Virhesivu, jota kukaan ei haluaisi nähdä. 404-virhesivut ovat merkki siitä, että sivua ei löydy. 404-sivuja tulisi välttää, koska ne näyttäytyvät negatiivisina hakukoneroboteille sekä tietoa etsiville käyttäjille.

Alt-teksti = Kuvatiedostojen vaihtoehtoinen teksti. Alt-teksti vaikuttaa kuvien hakukonenäkyvyyteen sekä sivuston saavutettavuuteen. Alt-tekstin tulisi olla kuvaileva ja sisältää kuvaan liittyviä avainsanoja.

Ankkurilinkki = Ankkurilinkin avulla liikutaan samalla sivulla eri kohtaan, eli linkistä ei poistuta toiselle sivulle. Ankkurilinkeillä voidaan ohjata käyttäjä esimerkiksi blogitekstin alaosaan tai tekstin toiseen kappaleeseen.

API = Ohjelmointirajapinta, eli keino minkä avulla kaksi ohjelmaa keskustelevat keskenään ja voivat vaihtaa tietoa. 

Applikaatio = App, appi, äppi. Sovelluksille on monta nimeä, mutta yleisesti applikaatiolla tarkoitetaan puhelimen tai muun laitteen tietoteknistä sovellusta. 

CDN = Sisällönjakeluverkko, jonka avulla tieto on hajautettu maantieteellisesti eri välityspalvelimille. Hajautuksen avulla varmistetaan nopeampi ja toimintavarmempi tiedonjakelu, eli käyttäjät hyötyvät CDN:än toiminnasta.

CSS-tiedosto = Tyylitiedosto, joka määrittää sivustolle ulkonäöllisiä ominaisuuksia. CSS-tiedostolla määritetään esimerkiksi värit, elementtien asettelu ja asetukset kirjasimille.

DNS-haku = Nimipalvelujärjestelmä, jonka avulla näemme verkkotunnukset helposti ymmärrettävässä muodossa. DNS-asetusten avulla verkkotunnus ja palvelimen IP-osoite yhdistetään toisiinsa.

Domain = Verkkotunnus, eli uniikki nimi, jonka avulla sivusi löydetään verkosta. Verkko-osoite/domainosoite voi olla esimerkiksi www.digizer.fi.

Duplikaatti sisältö = Toistuva identtinen sisältö sivustolla. Duplikaatti sisältö on negatiivinen asia hakukoneille, koska hakukoneet ymmärtävät paremmin uniikkia sisältöä.

Ensimmäinen renderöinti = Eli se hetki, kun sivuston latautuessa tulee näkyviin ensimmäinen sisältö. Jos ensimmäisen sisällön ilmestyminen kestää liian pitkään sivustolla vierailija voi ajatella, että sivusto on rikki tai latautuu liian hitaasti. 

Etusivu = Kaikkien sivustojen tärkein ja eniten vierailtu sivu. Yleisesti etusivun tärkeimmät elementit toistuvat muillakin sivuilla ja tämän takia etusivu on tärkeä osa teknistä toimivuutta tutkiessa.

Eväste = Tieto, jonka avulla käyttäjä voidaan tunnistaa verkkosivustovierailunsa yhteydessä. Evästeitä kutsutaan myös cookieiksi tai kekseiksi.

Footer = Sivuston alaosa, eli alatunniste. Footerista löytyvät usein yhteystiedot ja linkitykset alasivuille. Footer säilyy yleisesti muuttumattomana kaikilla sivuilla.

Gzip-pakkaus = Gzip-pakkauksen avulla nopeutetaan tiedonsiirtoa, eli nettisivujen latausnopeutta voidaan parantaa tämän avulla.

Hakukonerobotti = Ohjelma, joka hakee tietoa uusista sekä päivitetyistä sivuista ja listaa ne käyttäjien näkyville hakukoneeseen, esim. Googleen. Hakukonerobotti toimii automaattisesti, mutta sen toimintaa voidaan helpottaa varmistamalla sivun nopea indeksoituminen.

Header = Sivuston yläosa/ylätunniste, jossa yleisesti sijaitsevat sivuston navigaatio, logo ja hakupalkki. Header säilyy usein muuttumattomana kaikilla sivuilla.

Hierarkinen sivurakenne = Selkeän hierarkinen sivurakenne auttaa sivustolla vierailevaa ihmistä sekä hakukonerobottia liikkumaan ja etsimään tietoa sivustolta. Hyvällä sivurakenteella tärkeä tieto ei saisi olla kolmea klikkausta kauempana etusivusta.

HTML = (Hyper Text Marking Language) verkkosivujen merkintäkieli. Monen sivuston pääasiallinen rakenne määritetään HTML:n avulla.

 

Kirjoittanut:
Alisa

 

Kiinnostuitko teknisestä termistöstä ja heräsikö ajatus, että tekninen analyysi olisi hyvä tehdä sinunkin sivustollesi? Ota meihin yhteyttä perinteisesti yhteystietojen kautta, soita suoraan myyjillemme tai kirjoita chatissa!


Lue myös muut Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista -blogikirjoitukset: 
Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

 

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.