Digizer - Blogi


 

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

18.09.2018

Sisällönsyöttö tarkoittaa tekstien, kuvien, videoiden ja muiden tiedostojen ja sisältöjen tuomista nettisivustolle. Sisällönsyöttöä tarvitaan silloin, kun vanhan sivuston sisältö halutaan siirtää uudelle, tai kun halutaan luoda kokonaan uudet nettisivut. Sisällön syöttäminen aloitetaan yleensä silloin, kun sivuston tekniikka ja layout ovat jo valmiit.

Sisällönsyöttö tapahtuu siinä julkaisujärjestelmässä tai sisällönhallintajärjestelmässä, jonne nettisivut on rakennettu. Eri järjestelmät eroavat toisistaan siinä, miten sisältö niihin syötetään. Alla on kuitenkin muutama yleispätevä vinkki, joilla sisällönsyöttö sujuu järkevällä ja sivustoa hyödyttävällä tavalla.

 

Päätä sivuston rakenne etukäteen

Sisällön syöttäminen vääriin kohtiin on ajanhukkaa. Tämän vuoksi olisi tärkeää tietää jo alussa, mihin mikäkin teksti tai kuva tulee, ja missä koossa. Monet sivuston elementit tulee olla tietyssä koossa, tai niissä tulee vaikkapa olla juuri tietty määrä tekstiä. Mikäli elementtiin on kuvan päälle varattu esimerkiksi tilaa kahdelle tekstiriville, ei yhdelle riville menevä teksti / ei ollenkaan kuvatekstiä / liian pitkä tekstikappale ole välttämättä sopiva vaihtoehto. Rakenne kannattaa siis miettiä mahdollisimman pitkälle etukäteen yksityiskohtia myöten, jotta sisällönsyöttö sujuu jouhevasti.

 

Mieti tekstien muotoilu etukäteen

Sivuston tekstit näyttävät siisteiltä, kun niissä kaikissa on sama muotoilu (esimerkiksi pääotsikot H1-otsikoinnilla, väliotsikot H2-otsikoinnilla, listaukset pallojen/numeroiden avulla, rivien välilyönnit, kuvien sijoittelu tekstin sekaan tietyssä koossa jne). Nämä muotoilut kannattaakin suunnitella etukäteen, jotta jokaisen tekstin asettelu tulee kerralla valmiiksi. Näin säästyt aikaa vievältä korjailulta.

 

Tarkista ja optimoi kuvien ja muiden tiedostojen nimet ja koot

Kuvat, PDF-tiedostot, videot ja muut tiedostot on hyvä nimetä samalla kaavalla, esimerkiksi ”jalkapallokenka-keltainen.jpg”, ”jalkapallokenka-valkoinen.jpg” jne. tai ”poytakirja11122018.pdf”, ”poytakirja15122018.pdf” jne. Esimerkki huonosta tiedostonimestä on ”Kuva245_25.jpg”, sillä tämä nimi ei kerro hakukoneille eikä sivuston käyttäjille mitään kuvan sisällöstä. Mikäli mahdollista, kannattaa tiedostot myös jaotella julkaisujärjestelmässä kansioihin tiedostotyypin tai nettisivun osion mukaan. Näin ne löytyvät jatkossakin järjestelmästä helposti, ja sivuston ylläpito ja siivoaminen on helpompaa.

Tiedostojen sopiva nimeäminen on tärkeää myös hakukoneoptimoinnin kannalta. Hyvin nimetyt kuvat ja muut tiedostot parantavat sivuston hakukonenäkyvyyttä. Tee kuvista ja muista tiedostoista myös sopivan kokoiset. Liian isot tiedostot hidastavat nettisivujen latautumista, erityisesti mobiililaitteilla. Lue lisää kuvien hakukoneoptimoinnista klikkaamalla tästä.

 

Käytä sisäisiä linkityksiä

Mikäli mahdollista, linkitä sivuja ja artikkeleita toisiinsa. Tekstiin voi esimerkiksi sopiviin kohtiin laittaa linkin sivuston yhteydenottolomakkeeseen tai linkittää samaan aiheeseen liittyviä muita tekstejä toisiinsa. Sisäiset linkitykset auttavat navigoimaan nettisivuilla sekä parantavat hakukonenäkyvyyttä.

 

Tarvitsetko apua sivustosi sisällönsyötössä? Digizer on apunasi. Ota meihin yhteyttä!

 

Kirjoittanut: Melina

Kaikki julkaisut

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 2/3

Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.