Digizer - Blogi


 

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

23.11.2018

Yhdysvalloissa joulukauppa on jo vuosikymmenien ajan käynnistynyt kiitospäivän jälkeisestä perjantaista, Black Fridaysta. Kyseessä on amerikkalaisten suurin yksittäinen ostospäivä, johon kauppiaat varustautuvat massiivisilla tarjouskampanjoilla.

Viime vuosina Black Friday -kampanjat ovat saaneet Suomessakin jatkuvasti lisää jalansijaa, ja viimeistään tähän mennessä kuluttajat ovat oppineet odottamaan marraskuun tarjouksia. Perinteisesti joulukuulle sijoittuvaa joulumyyntiä on siis meilläkin alettu siirtää kasvavissa määrin marraskuun puolelle. Black Fridayn jälkeinen Cyber Monday pyrkii myös osingoille ostajista, ja jo 11. marraskuuta osa kaupoista lähestyi asiakkaita aasialaisperäisen Singles’ Dayn nimissä.

 

Miehet shoppailevat Black Fridayna

Jotain tällaista on meillä kaivattukin, voisi päätellä ainakin Black Fridayn suosion kasvusta. Vielä vuonna 2015 Yhdysvalloista kauppoihimme rantautunut musta perjantai oli verkkokaupassa 18. suurin myyntipäivä Paytrailin tilastojen mukaan. Heti seuraavana vuonna päivä ampaisi myyntipäivien ykköseksi ja on pysytellyt siellä siitä lähtien. Viime vuonna myynti kasvoi normaalista perjantaista yli 400 prosenttia.

Klarnan tuoreen kyselytutkimuksen mukaan jopa 65 prosenttia suomalaisista aikoi tänä vuonna tehdä jouluostoksia Black Fridayna. Saman kyselyn mukaan erityisesti verkko-ostokset korostuvat kampanjapäivänä. Moni suomalainen etsii Black Friday -tarjouksista nimenomaan urheiluvälineitä ja elektroniikkaa. Miehet ostivat viime vuoden mustana perjantaina lähes kymmenen kertaa enemmän kuin keskivertopäivänä.

 

Sesonkiajat ja kampanjat pitenevät

Tällaisilla brändätyillä ostospäivillä ja sesonkiajoilla on huomattava vaikutus verkkokauppojen asiakkaiden ostokäyttäytymiseen. Suomalaiset kuluttajat etsivät aktiivisesti hakukoneista tiettyihin myyntipäiviin kohdistuvia tarjouksia ja odottavat niiden olevan hyviä. Yleiset sesonkipäivät tuovat kaupoille vipuvoimaa ja vetoa, jota niiden olisi yksittäisillä, omilla kampanjoillaan hankala saavuttaa.

Yhdysvalloissa Black Friday ja muut joulua edeltävät kampanjat ovat jatkuvasti pitkittyneet. Vuosien varrella kaupat ovat avanneet ovensa yhä aikaisemmin kiitospäivän jälkeisenä perjantaina ja lopulta jo Thanksgiving Dayna. Välillä on esitetty epäilyjä siitä, että joulukauden kestäminen kuukausikaupalla saa kampanjat muuttumaan kuluttajan silmissä merkityksettömiksi. Osa kaupoista on tehnyt tietoisen valinnan laittaa esimerkiksi Black Friday -tarjoukset esille vasta varsinaisena kampanjapäivänä. Christmas Creep -ilmiöstä huolimatta Black Friday näyttää porskuttavan yhä hyvin. CNBC:n uutisoiman tiedon mukaan Black Fridayn ennakoitiin olevan vuoden 2018 kiireisin myyntipäivä Yhdysvalloissa.

Suomessakin kampanjan pitkittyminen näkyy tänä vuonna. Osa kaupoista aloitti alennukset Black Friday -viikon maanantaina ja esimerkiksi Stockmann jo edellisenä maanantaina. Jotkut liikkeet jatkavat kampanjoitaan viikonlopun yli seuraavaan amerikkalaisperäiseen kampanjapäivään Cyber Mondayhin. Vielä toistaiseksi Cyber Monday ei Suomessa ole yltänyt lähellekään Black Fridayn lukuja, toisin kuin Yhdysvalloissa.


Verot Takaisin Tuesday Black Fridayn kilpailijaksi?

Aivan Amerikan veroista ilmiötä mustasta perjantaista ei meillä ehkä voi odottaa tulevan. Yhdysvalloissa päivän “luonnollista” vetovoimaa lisäävät sen pitkä historia ja sijainti tärkeän perinnejuhlan kiitospäivän yhteydessä. Moni ottaa työstä vapaata Black Fridayna ja osa yrityksistä jopa sulkee ovensa viettääkseen nelipäiväistä viikonloppua. 

Meillä taas esimerkiksi koko joulunalusaika ja joulun jälkeiset välipäivät ovat edelleen hyvää aikaa myynnille. Eikä pidä unohtaa veronpalautuspäivää, joka on perinteisesti tuottoisa myyntipäivä, tänä vuonna vieläpä ennätyksellisten veronpalautusten siivittämä. Päivän hyödyntäminen markkinoinnissa on ollut vielä suhteellisen vähäistä. Koskahan meillä brändätään Verot Takaisin Tuesday Black Fridayn kilpailijaksi?


Kirjoittanut: Kati

 

Jos kaipaat apua verkkokauppasi sesonkiaikojen näkyvyyteen, asiakaspalveluun tai vaikkapa tuotehallintaan, ota yhteyttä, niin parannetaan myyntiäsi yhdessä.

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.