Digizer - Blogi


 

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

16.05.2019

Google Ads -kampanjan luomiseen jälkeen alkaa tärkeä työ, eli tulosten analysointi. On hyödyllistä seurata tiettyjä avainsanojen mittareita Google Ads -mainonnassa. 

Avainsanojen laatupisteet (Quality Score)

Laatupisteet antavat yleisen arvon mainosten laadusta. Jokaiselle laatupisteelle annetaan arvo 1-10, johon vaikuttaa seuraavat tekijät: mainoksen osuvuus (Ad relevance), odotettu klikkausprosentti (Exp. CTR) ja aloitussivun käyttökokemus (Landing page exp.). Mainoksen osuvuus kertoo siitä, kuinka hyvin avainsana vastaa mainoksen sisältöä. Odotettu klikkausprosentti arvioi, kuinka todennäköisesti avainsana johtaa mainosten klikkaukseen ja aloitussivun käyttökokemus kuvaa, antaako sivu mainosta klikanneelle asiakkaalle hyvän kokemuksen. Nämä tekijät luokitellaan kolmeen tasoon (keskitasoa korkeampi, keskitaso ja alle keskitason), mistä muodostuu laatupisteiden arvo.

Näyttökertojen osuus (Search impression share)

Google määrittelee näyttökertojen osuuden prosentuaalisesti näyttökertojen kokonaismäärästä. Laskentakaava on seuraavanlainen:

Näyttökerroin = toteutuneet näyttökerrat / arvioitu näyttökertojen määrä

Arvioitu näyttökertojen määrä perustuu useisiin tekijöihin mm. avainsanoihin, mainosten laatuun, kohdistuksiin ja huutokauppoihin. 

Keskimääräinen sijoitus (Average position)

Keskimääräinen sijoitus kertoo, miten mainoksesi sijoittuu muihin kilpaileviin mainoksiin verrattuna. Sijoitus määrittää, missä järjestyksessä mainokset näkyvät Googlen hakutuloksissa. Korkein sijoitus “1” ja sijoilla “1-8” löytyvät ensimmäiseltä sivulta. Sijoitus näkyy Google Adsissa desimaalin tarkkuuden, joten sijoitus 1.6 tarkoittaa, että mainos on ilmestyy sivulle ensimmäisenä tai toisena.

Näiden tarkemmin selitettyjen mittareiden lisäksi on tärkeää myös seurata yksinkertaisuudessaan mainosnäyttöjä (Impression), mainosten klikkejä (Clicks) sekä mainosten klikkiprosenttia (CTR = Click-to-rate).

Kaikki tässä tekstissä esitetyt mittarit löytyvät Google Adsistä klikkaamalla sarakekuvaketta (Columns). Varmista, että olet klikannut vasemmasta valikoista kohtaa Avainsanat (Keywords).

Kirjoittanut:

Saija

Ota yhteyttä, niin autamme Google Ads -markkinoinnin aloittamisessa ja jo olemassa olevien tilien kehittämisessä!


 

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.