Digizer - Blogi


 

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

26.03.2018

Tekisi mieli täyttää tarve; löytää tietoa tai ostaa hyödyke. Saattaa olla vielä niin, että olet hitaan nettiyhteyden päässä kun naputtelet mielessäsi olevan hakutermin Googleen ja klikkaat mainoksesta tai linkistä sivustolle. Saitilla sinua tervehtii valkoinen tausta, eikä pariin ensimmäiseen sekuntiin tapahdu mitään. Jo tässä vaiheessa kiireisimmät meistä ovat luopuneet leikistä ja päättäneet poistua sivustolta, todennäköisesti enää koskaan palaamatta. Googlen julkaiseman tilaston mukaan sivuston latausajan kasvaessa sekunnista viiteen sekuntiin, kävijän todennäköisyys poistua sivustolta kasvaa 90%.

Työssäni näen paljon verkkosivustoja, joiden pitkä latausaika heikentää käyttäjäkokemusta. Sivusto saattaisi olla sisällön ja ulkoasun puolesta toimiva, mutta sivuston hitaus ja tekniset ongelmat vievät pohjaa sivuston toimivuudelta. Alla lista yleisiä sivuston nopeutta heikentäviä seikkoja. Osa on mahdollista korjata pienellä vaivalla itse, osa vaatii kehittäjältä apua ja sivuston konepellin alle kurkkaamista, osa taas on palvelimen päässä olevia seikkoja, joihin tarvitaan webhotellin tai palvelimen ylläpitäjän asiantuntemusta.

Liian suuret kuvat

Sivustoilla näkyy usein järjestelmäkameralla napsittuja kuvia, jotka ovat epähuomiossa jääneet pienentämättä ennen sivustolle lataamista. Pahimmillaan palvelimelta siirretään käyttäjälle kymmenien megatavujen kuva kun sivustolla oleva kuva on postimerkin kokoinen täplä. Tämän virheen tekee välillä ammattilaisetkin, kun kuvat ovat kiireessä tai epähuomiossa jääneet optimoimatta. Helppo korjata, jos kuvankäsittelyohjelmien käyttö sujuu.

Some-liitännäiset

Some-upotteet kuten Twitter ja Facebook voivat väärillä asetuksilla keskeyttä muun sivuston latauksen kunnes some-liitännäiset ovat latautuneet. Skriptit voi ja kannattaa laittaa latautumaan asynkronisesti, joka suomeksi tarkoittaa sitä, että skriptien lataus ei hidasta tai keskeytä muun sivuston latautumista.

Java-skriptit

Osa sivustoista lataa paljon erilaista JavaScript-koodia monista lähteistä. Osa tulee omalta palvelimelta ja osa ladataan kolmannen osapuolen palvelimilta. Varsinkin WordPress-sivustoilla valmiita teemoja käytettäessä sivusto lataa moniin valmisteemoihin kuuluvan skriptipatterin, myös ne, joiden ominaisuuksia sivustolla ei käytetä. Turhat liitännäiset ja ominaisuudet kannattaa kytkeä sivustolla pois päältä, mikäli niitä ei tarvita.

Välimuistiasetukset

Palvelimen päässä on mahdollista asettaa sivuston välimuistiasetukset, jotka nopeuttavat sivuston latautumista seuraavilla käynneillä merkittävästi. Kun palvelin on kerran siirtänyt sivuston ja sen käyttämät tiedostot kävijälle, palvelimen ei enää tarvitse seuraavilla käynneillä palvella samoja tiedostoja uudelleen käyttäjälle, vaan tiedostot löytyvät jo käyttäjän laitteelta.

Web-hotellin palveluntarjoaja

Osa verkkosivu- ja palvelintilaa tarjoavista web-hotelleista hoitaa oman leiviskänsä ensiluokkaisesti kun taas osalla perusasiatkin ovat hakusessa. Hajontaa löytyy palvelimien nopeudessa ja verkkopalvelimen oletusasetuksissa. Erityisen tärkeää on saada asiantuntevaa ja ajantasaista tukea, joka vastaa asiakkaan muutospyyntöihin. Palveluntarjoajia ja asiakaspalvelun laatua kannattaa ehdottomasti verrata ja kysyä kokemuksia laajemmasta piiristä.

Vaikuttaako sivuston nopeus Google-näkyvyyteen?

Google ei julkista kaikkia hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia tekijöitä ja niiden painoarvoa, mutta tiedämme sen, että sivuston latausnopeus ei ole niistä vähäpätöisimpiä. Painoarvo lienee kohtuullisen korkea päätellen siitä, kuinka paljon Google omissa verkkokehittäjille suunnatuissa materiaaleissa painottaa lyhyiden latausaikojen tärkeyttä ja tarjoaa käyttöön lukuisia työkaluja, jotka mittaavat sivuston latausnopeutta.

Hyviä työkaluja oman verkkosivuston nopeuden ja optimointitarpeen mittaamiseen ovat Googlen nopeustyökalu sekä GTMetrix, joka on erittäin kattava ja ilmainen työkalu sivuston sielunelämään pureutumiseen.

Teksti: Raine

Kaikki julkaisut

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 2/3

Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.