Digizer - Blogi


 

Kuvien hakukoneoptimointi

06.02.2017

kuvien hakukoneoptimointi

Kuvien hakukoneoptimointi on yksi niistä asioista, mitä kovinkaan moni verkkosivun tai verkkokaupan ylläpitäjä ei tee. Kuvien hakukoneoptimointi kuitenkin kannattaa, sillä se parantaa sijoituksia orgaanisessa haussa ja pääset myös hyville sijoille Googlen kuvahaussa.

Tässä muutama ohje, joilla teet kuvillesi onnistuneesti hakukoneoptimointia:

Älä lataa sivustollesi liian suuria kuvia, sillä se kasvattaa sivustosi kokoa, joka taas vaikuttaa hakutuloksiin. Kuville hyvä koko on noin 100KB luokkaa. Kuvat voi pienentää netistä löytyvillä työkaluilla tai jollain kuvankäsittelyohjelmalla esimerkiksi kaikista Windows-koneista löytyvällä Paintilla.

Kuvien optimoinnissa pätee samat säännöt, kuin sivustolla olevaan muuhunkin tekstiin eli ensin pitää tehdä avainsana-analyysi, jonka pohjalta tiedetään sinulle tärkeät avainsanat. Avainsanoja voit sisällyttää kuvien nimiin, koska Google hakee avainsanoja kuvien nimistä. Verkkokaupassa kuvien nimet eivät kannata olla suoraan kamerasta tulevia kirjainten ja numeroiden yhdistelmiä vaan kuvat kannattaa nimetä tuotenimen ja mallin mukaan, jolloin esimerkiksi Googlen kuvahaussa pääset hyvälle sijalle tuotenimellä haettaessa.

Alt-teksti eli Alternative text on kuville koodiin laitettava teksti, joka on yksi tärkeimmistä kuvien hakukoneoptimoinnin kannalta. Jos kuvaa ei jostain syystä ole saatavilla, silloin selain näyttää kävijälle Alt-tekstin. Sisällytä Alt-tekstiin myös jokin avainsana, sillä se auttaa hakukonenäkyvyyden kasvattamisessa. Hakukone ei näe kuvia, joten kerro alt-tekstissä, mitä kuvassa esiintyy.

Kuville kannattaa luoda omat kuvatekstit, jota näkyvät kuvaotsikon alla. Kuvatekstit luetaan useammin, kuin sivuston muu tekstisisältö. Kannattaakin panostaa kuvateksteihin ja sisällyttää niihin sopivia avainsanoja. Jokaiselle kuvalle ei kuvatekstiä kannata luoda vaan niille kuville, jotka ovat mielestäsi tärkeimpiä. Jos sivustollasi esitellään tuotteita, on kuvateksti hyvä paikka tuoda esiin tuotteen ominaisuuksia.

 

Kuvien hakukoneoptimointi on yksi osa sivuston kokonaisvaltaista hakukoneoptimointia. Se on tärkeää kenelle tahansa, mutta korostuu etenkin verkkokaupoissa, joissa muu tekstisisältö saattaa jäädä vähäiseksi. Jos tarvitset apua sivustosi hakukoneoptimoinnin kanssa, tutustu palveluumme ja ota yhteyttä niin luodaan teidänkin sivullenne hyvä näkyvyys!

Kirjoittanut: Jouni

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.