Digizer - Blogi


 

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

29.01.2018

Tekoälyn kehitys muuttaa maailmaa ympärillämme nyt poikkeuksellisen nopeasti ja koneälyä hyödyntävät sovellutukset ovat entistä näkyvämmin läsnä arjessa. Suuren yleisön parhaiten tuntemia keinoälyn ja koneoppimisen sovellutuksia ovat itseajavat autot, mutta koneälyä löytää myös lähempää arjesta. Esimerkiksi puheen- ja kasvojen tunnistusta hyödyntävä älypuhelin tai monen kodista löytyvä älykaiutin, kuten Amazon Echo tai Google Home, ovat puhtaasti koneoppimisessa ja laskentatehossa otettujen harppausten mahdollistamia sovelluksia.

Tekoäly on tullut rytinällä digimarkkinoinnin kentälle ja pisimmälle teknologian hyödyntämisen on vienyt Google. Viime vuosi toi mukanaan AdWordsiin tukun kiinnostavia koneoppimista ja tekoälyä hyödyntäviä ominaisuuksia, jotka helpottavat mainostajan työtä ja parantavat mainonnasta saatavia tuloksia. Tutustutaan seuraavaksi esimerkin kautta siihen, miten lisääntynyt automaatio ja rutiininomaisten tehtävien siirto koneälylle helpottaa mainostajan arkea sekä parantaa mainonnan tuottoa.

Tieteisfiktio 2001: Avaruusseikkailussa HAL 9000 oli tekoäly, joka hyödynsi monia koneoppimisen sovellutuksia kuten puhesynteesiä, puheentunnistusta, kasvojentunnistusta ja luonnollisen kielen käyttöä.


Koneoppiminen ja tekoäly pohjautuvat dataan

Mainosten A/B-testaus ei ole enää niin tärkeää. AdWords osaa valita mainosryhmästä käyttäjälle parhaiten sopivan mainosvariaation. Yksi mainos saattaa sopia paremmin yhdelle käyttäjälle kuin toiselle. Aiemmin luotiin mittava joukko mainosvariaatioita, joista poistettiin heikosti suoriutuvia mainoksia tulosten kuten klikkiprosentin tai saatujen konversioiden perusteella. Google lähti ratkaisemaan ongelmaa, jossa A/B-testauksella karsittiin tavanomaisilla mittareilla heikosti toimivia mainoksia, jotka olisivat saattaneet toimia hyvin yksittäisten käyttäjien kohdalla.

Monilla herää kysymys, miten Google pystyy tarjoamaan kävijöille eri mainoksia ja päättelemään, mikä mainos tuottaa kunkin kävijän kohdalla parhaan tuloksen. Google kerää käyttäytymisestämme valtavia datamääriä. Dataa kertyy tekemistämme Google-hakukyselyistä ja Google kerää tietoa lähes kaikilta verkkosivuilta, mihin on lisätty Google Analytics-seurantakoodi. Googlen algoritmi, jota koneoppiminen ja tekoäly pohjimmiltaan ovat, murskaa numerot ja luokittelee käyttäjät eri yleisöihin ja segmentteihin, jotka voidaan yhdistää mainoksiin. Mitä enemmän Googlella on käytössä dataa, sitä luotettavammin algoritmi osaa ennustaa mikä mainos toimii kunkin kävijän kohdalla parhaiten.

Kirjoittanut: Raine

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.