Digizer - Blogi


 

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

14.02.2019

Google Ads -kampanjoissa on tärkeää seurata mainonnasta saatavia tuloksia. Yleisesti verkkokaupoissa seurataan mainoskampanjoiden tuottamaa myyntiä tai muita liidejä, jotka johtavat mahdollisiin konversioihin. Konversioiden seurantaan on useita erilaisia attribuutiomalleja.

Mikä on attribuutiomalli? Attribuutiomalli on jokaisen konversion matka ja tarina.
Nykyään ihmiset vertailevat hintoja ja tutustuvat tuotteisiin/palveluihin verkossa, joten konversioreitistä voi muotoutua hyvinkin pitkä ja monimutkainen. Ennen ostoa asiakas saattaa tehdä useita hakuja Googlessa ja olla vuorovaikutuksessa mainostajan monen eri kanavan kanssa. Attribuutiomallin avulla voidaan päättää, kuinka suuri arvo annetaan konversiopolulla oleville mainoksille ja avainsanoille.


 

Kuva: Asiakkaamme Google Analyticsin monikanavaraportti - esimerkki konversiopoluista

 

Google Ads - erilaiset attribuutiomallit

1. Viimeinen klikkaus

Yleisin, yksinkertainen ja luonnostaan hieman epätarkka. Last click -malli antaa 100 % painon viimeiseksi klikatulle mainokselle tai avainsanalle. Jos viimeinen vuorovaikutus on tullut Google Ads -haun kautta, malli jättää huomioimatta kaikki muut, kuten orgaanisen haun, sosiaaliset kanavat, sähköpostiviestit ym.
 

2. Ensimmäinen klikkaus

Konversio luetaan 100-prosenttisesti ensimmäisen vuorovaikutuksen tehneen mainoksen tai avainsanan ansioksi. First click -mallin logiikka on yksinkertainen: yrityksen on oltava näkyvillä, jotta asiakkaat tietävät yrityksen olemassaolosta → brändin tunnettavuus
 

3. Lineaarinen malli

Jokainen konversiopolun kanava saa yhtä suuren osan konversion arvosta. Esimerkiksi konversiopolun vuorovaikutuspisteet ovat Google Ads -mainonta, orgaaninen haku, Facebook-mainonta ja suora liikenne. Jokainen kanava saa 25 % konversion arvosta. Suurin haaste tässä mallissa on päättää, kuinka suuren osuuden jokainen vuorovaikutuspiste oikeasti ansaitsee.
 

4. Ajankulu-malli

Antaa suuremman arvon niille klikkauksille, jotka tapahtuvat ajallisesti lähellä lopullista konversiota. Time decay -mallissa aikaisemmin tapahtuneet vuorovaikutukset muodostavat konversiosuppilon pohjan ja keskiosan.
 

5. Sijaintipohjainen malli

Antaa suurimmat painoarvot ensimmäiselle ja viimeiselle vuorovaikutuspisteelle. Ensimmäinen ja viimeinen klikkaus saavat kumpikin 40 % osuuden konversiosta. Loput 20 % jakaantuvat reitin muille klikkauksille. Position-based -malli on sinällään hyvä, koska ensimmäinen kosketus yritykseen on aina elintärkeä ja viimeinen kosketus liittyy suoraan konversion syntymiseen.
 

6. Dataan perustuva malli

On käytössä vain niillä, joilla on tarpeeksi dataa Google Ads -tilillä. Malli on tehokas, koska konversioista jaetut arvot eivät perustu oletuksiin, vaan tililtä kerättyyn todelliseen dataan. Malli käyttää tietoja määrittämään, mitkä avainsanat, mainokset ja kampanjat vaikuttavat eniten yrityksen tavoitteisiin. Mallin käyttöön saaminen vaatii kuitenkin paljon sellaisia ominaisuuksia, joita suurin osa mainostajista ei koskaan pysty saavuttamaan.
 

 

Mikä attribuutiomalli olisi paras?

Attribuutiomallin valintaan tulisi vaikuttaa tilille asetettu konversiotyyppi ja ostopolun pituus. First click -malli antaa arvokasta tietoa yrityksen näkyvyydestä ja bränditunnettavuudesta. Lyhyen ostopolun tuotteiden/palveluiden sekä esimerkiksi uutiskirjeiden tilaamisen mittaamiseen parhaat mallit ovat Last click- ja Time decay -mallit. Asiakas tekee nopeasti osto- tai tilauspäätöksen, joten konversioarvon painopiste kallistuu polun loppupäähän. Arvokkaimpien tuotteiden ostamiseen asiakkaat tarvitsevat enemmän aikaa, joten ostopolku pitenee ja eri vuorovaikutuspisteiden määrä kasvaa. Tällöin kannattaa harkita Position-based- tai Linear-mallia, jotka antavat painoarvoa myös ostosyklin keskivaiheilla oleville klikkauksille.

On vaikea suoraan sanoa, mikä attribuutiomalli olisi sopiva tietyille tileille. Parhaan mallin löytäminen vaatii ostosyklin seuraamista, analysoimista ja kokeilemista.

Jos tarvitset apua Google Ads -mainontaan, ota yhteyttä

 

Kirjoittanut: Saija
 

Lue lisää:

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.