Digizer - Blogi


 

Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

31.10.2019

 

Olemme jo aiemminkin suositelleet käyttöön ilmaista kuvanmuokkausohjelmaa Canvaa ja nyt on aika paneutua Canvan käyttöön enemmän. Canva on lanseerattu 2012 ja rantautunut Suomeen muutaman vuoden jälkijunassa. Ohjelma saavuttaa jatkuvasti suurempaa suosiota sekä yritysten että yksityisten käytössä. Canvalla on helppo ja nopea luoda kuvamateriaalia sosiaaliseen mediaan, mutta sillä voi tehdä myös erilaisia dokumenttipohjia, mainoksia, esityksiä, bannereita, esitteitä ja paljon muuta, esimerkiksi CV:n. 

Olen käyttänyt Canvaa aktiivisesti vuodesta 2016 lähtien, eikä se ole pettänyt luottamusta helppoudessa ja nopeudessa vielä kertaakaan! Näillä ohjeilla pääset jo pitkälle. Jatkossa tulen esittelemään tarkemmin Canvan uusimpia lisäyksiä ominaisuuksiin, Canvan mahdollisuudet maksullisessa yrityskäytössä ja viimeisimpänä teen Canvalle testin mobiilikäytössä.


1. Valitse oikean kokoinen pohja

Aloita suunnittelu valitsemalla sopivan kokoinen pohja työllesi. Laadi suunnittelumalli (create a design) -painikkeesta pystyt selaamaan laajasti erilaisia valmiita kokoja, joista löydät esimerkiksi Facebookin ja Instagramin päivityksiin ja mainoksiin valmiiksi sovitettuja pohjia. Jos et löydä sopivaa valmista pohjaa, voit myös määritellä pohjan koon itse, klikkaamalla mukautetut mitat (custom dimensions) -painiketta ylänurkasta.

2. Valitse ja muokkaa kuva

Canvasta löytyy runsaasti ilmaisia kuvituskuvia ja taustakuvia, joita voit käyttää. Kuvat (photos) -kohdasta löydät erilaiset kuvituskuvat, joista voit hakutoiminnon avulla etsiä sopivia. Yksinkertaisemmat ja rauhallisemmat taustakuvat löydät taustat (background) -kohdasta. Halutessasi voit myös ladata omia kuvia käyttöön lataukset (uploads) -kohdasta.

Muokkaa kuvaa tarpeen vaatiessa yläpalkin painikkeista. Canvalla voi tehdä helposti perusmuokkaukset kuviin - eli rajauksen sekä valotuksen ja värien säädön. Voit halutessasi kokeilla valmiita suodattimia (filters) kuviin. Yläpalkista löydät myös kuvien peilikuvaominaisuuden. Kuvan kokoa ja kulmaa voit muokata lisäksi aktivoimalla kuvan klikkauksella, jolloin säätimet tulevat näkyviin. 

3. Grafiikat

Voit lisätä luomuksiisi erilaisia graafisia elementtejä helposti grafiikat (graphics) -kohdasta. Esimerkiksi yksinkertaisella laatikolla tai viivalla voit tehdä yllättävän isoja muutoksia työhösi. Kokeileminen siis kannattaa! Grafiikoista löydät erilaisia tarroja, kuvioita, kuvakkeita ja koristeita kategorioituna omiin ryhmiinsä. Voit myös käyttää hakutoimintoa etsiessäsi jotain tiettyä.

4. Tekstit ja fontit

Mieti, millä tekstillä pysäytät katselijan, vai riittääkö kuva kenties ilman tekstiä? Älä laita tekstiä liikaa, vaan vain olennainen. Loput voit laittaa tarvittaessa kuvatekstiin. Esimerkiksi Facebookin mainoskuvissa saa olla vain n. 20% kuva-alasta tekstiä. 

Sommittele tekstiä ja valitse sopivin fontti. Canvassa on paljon vaihtoehtoja fonteissa. Pyri käyttämään vain yhtä tai kahta fonttia. Mainoskuvissa kannattaa miettiä, miten saat tekstin erottumaan taustalla olevasta kuvasta sopivasti. Tähän ratkaisuna voi toimia esimerkiksi kuvan tarkkuuden säätö blurrimaiseksi (sumennus/ blur) tai kuvan hälventäminen läpinäkyvämmäsi (transparency). Teksti erottuu myös paremmin, kun fontin ja taustan väreillä on suuri kontrasti.

5. Tallentaminen ja työn lataaminen

Canva tallentaa työtä alustalleen tekemiesi muutosten jälkeen automaattisesti, jolloin yläpalkkiin tulee teksti “kaikki muutokset tallennettu” (all changes saved). Vaikka tietokoneesi sippaisi välissä, työsi pysyy siis tallessa. Kaikki valmiit ja keskeneräiset työt löydät koti -aloitussivulta (home).
Työn lataaminen tapahtuu oikeassa yläkulmassa olevasta nuoli-ikonista tai lataa (download) -painikkeesta. Useimmat työt voit ladata JPG-, PNG-, PDF- tai MP4-tiedostona. GIF-tiedostojen lataaminen muuttui vastikään maksullisen version ominaisuudeksi, josta kerron lisää myöhemmin. JPG sopii suurimpaan osaan kuvista. Jos työ on menossa painoon, valitse tiedostomuodoksi PDF Print ja klikkaa tarvittaessa myös rajausmerkinnät/ leikkausvara (crop marks and bleeds) päälle.

Canvan perusominaisuudet saa hallintaan nopeasti ja kokeilemalla opit paljon lisää! Canva myös kehittyy ja uusia ominaisuuksia tulee jatkuvasti. Aluksi voi olla hyvä käyttää apuna valmiita pohjia ja hyödyntää canvan ideoita sommitteluun. Jos tarvitset kuitenkin apua sosiaalisen median päivitysten ja mainosten tekemiseen, olemme mielellämme apuna. Ota yhteyttä, niin etsitään yhdessä ratkaisuja!

Kirjoittanut:

Heidi
 

Kaikki julkaisut

Vertailu eri chat-ohjelmista

Liiketoiminta kasvuun hakukonemainonnan avulla

Canvan uudet ominaisuudet

Mitä verkkokaupassa tapahtuu vuonna 2020?

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 3

Laadukkaat tuotekuvat ovat verkkokaupan valttikortti

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 2/3

Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.