Digizer - Blogi


 

Blogin hakukoneoptimointi

10.01.2018

optimoi blogisi oikein

 

Etsitkö keinoja blogin hakukoneoptimointiin ja samalla sivustosi orgaanisen liikenteen kasvattamiseen? Olet tullut oikeaan paikkaan, koska seuraavaksi kerron 20 kohdan tarkistuslistan, jonka avulla hakukoneoptimoit blogitekstisi oikein.


Vaihe 1: Valitse avainsanat


1.    Tunnista ensisijaiset avainsanat
Tunnista avainsanat, jotka kattavat blogisi aiheen, joilla tehdään hakuja ja joilla blogisi on mahdollista sijoittua hyville hakusijoille.


2.    Tunnista toissijaiset avainsanat
Auta hakukoneita ymmärtämään sisältöäsi valitsemalla 2-4 toissijaista avainsanaa, jotka liittyvät blogisi aiheeseen.


Vaihe 2: Kirjoita teksti


3.    Keskity lukijoiden tarpeisiin
Älä kirjoita sisältöä vain hakukoneita varten, vaan mieti, mitä ihmiset haluavat tietää.


4.    Kirjoita pitkiä kirjoituksia, joilla on merkitystä
Pitkien artikkeleiden on todettu suoriutuvan lyhyitä artikkeleita paremmin hakutuloksissa.


5.    Käytä ensisijaista avainsanaa koko tekstin läpi
Käytä ensisijaista avainsanaa useasti mutta ”luonnollisesti” koko tekstin läpi.  Hakukoneet ymmärtävät paremmin sisältösi ja osaavat sijoittaa blogitekstisi tarkemmin hakutuloksissa.


6.    Käytä myös toissijaisia avainsanoja
Sijoita toissijaisia avainsanoja tekstisi joukkoon helpottaaksesi hakukonetta ymmärtämään sisältöä.


7.    Käytä ensisijaista avainsanaa tekstin alussa
Aina kun mahdollista, käytä ensisijaista avainsanaa ensimmäisessä lauseessa, kappaleessa tai mahdollisimman alussa tekstiä.


8.    Käytä ensisijaista avainsanaa alaotsikoissa
Luettavuuden ja hakukoneoptimoinnin kannalta jaa tekstisi osiin alaotsikoilla. Pyri sijoittamaan ensisijainen avainsana vähintään yhteen alaotsikkoon, ja muotoile se <H2>-tagilla.


9.    Käytä ensisijaista avainsanaa yhteenvedossa
Päätä tekstisi yhteenvetoon, johon on sisällytetty ensisijainen avainsana.


10.    Kirjoita uniikkia tekstiä
Älä kopioi tekstiä muilta sivuilta. Hakukoneet rankaisevat duplikaattisisällöstä.


11.    Tarkista kielioppi ja oikeinkirjoitus
Lue tekstisi huolellisesti läpi ennen julkaisua. Lukijat ja hakukoneet arvostavat virheetöntä tekstiä.


12.    Tee tekstistäsi helposti ymmärrettävä
Selkeät blogikirjoitukset ovat helppo lukea. Vältä pitkiä ja hankalia lauseita sekä kappaleita.


13.    Sisällytä tekstiisi sisäisiä linkkejä
Pyri sijoittamaan tekstiin linkkejä aiempiin blogiteksteihin ja muille sivustosi sivuille. Linkit auttavat hakukoneita ymmärtämään sivustoasi ja ohjaamaan lukijan hyödyllisen tiedon pariin.


14.    Lisää ulkoisia linkkejä
Ulkoiset linkit ovat linkkejä muille sivustoille. Lisää ulkoisia linkkejä, jos käytät lähteitä tekstissäsi. Linkit ohjaavat lukijat asiaankuuluviin tietolähteisiin.


Vaihe 3: Optimoi kirjoituksesi


15.     Käytä ensisijaista avainsanaa otsikossa
Luo blogitekstille otsikko, jossa on käytetty ensisijaista avainsanaa. Jos mahdollista, sijoita avainsana otsikon alkuun. Muotoile otsikko käyttäen <H1>-tagia.


16.    Käytä ensisijaista avainsanaa URL-osoitteessa
URL-osoite on sivusi tai blogisi ”nettiosoite”, ja sen on oltava uniikki jokaisella sivulla ja kaikissa blogipostauksissa. Luodaksesi hakukoneystävällisen osoitteen, käytä siinä ensisijaista avainsanaa. Tämän blogikirjoituksen URL-osoite on esimerkiksi: https://www.digizer.fi/blogi/blogin-hakukoneoptimointi.html


17.    Käytä ensisijaista avainsanaa Title-otsikossa
Title-otsikko on toissijainen otsikko sivulle, ja se näkyy klikattavana linkkinä hakutuloksissa sekä yläpalkissa. Titlen pitäisi sisältää ensisijainen avainsana, ja sen sopiva pituus on 50-60 merkkiä.

blogin hakukoneoptimointi title


18.    Käytä ensisijaista avainsanaa metakuvauksessa
Metakuvaus on hakutuloksessa linkin alapuolella näkyvä teksti. Kirjoita tekstistä houkutteleva, jotta sivustollesi klikataan. Pyri käyttämään metakuvauksessa ensisijaista avainsanaa, ja pidä metakuvauksen mitta noin 155 merkissä. Kaikissa järjestelmissä blogiteksteille ei välttämättä voi määrittää omaa metakuvausta.


19.    Aseta sopivat kategoriat ja tagit
Tagit ja kategoriat ovat luokittelujärjestelmä, jonka avulla blogitekstejä voidaan järjestellä. Järjestele blogitekstisi aihealueittain.


20.    Käytä ensisijaista avainsanaa kuvien nimessä ja alt-teksteissä
Sisällytä kuvia blogikirjoitukseesi, ja aseta kuville järkevät tiedostonimet ja alt-tekstit. Alt-teksti on kuville koodiin laitettava teksti. Hakukone ei näe kuvia, joten sisällytä avainsana kuvan tiedostonimeen ja alt-tekstiin.

 

Blogin hakukoneoptimointi on helppoa näiden ohjeiden avulla. Muista, että sisältö on edelleen kaikista tärkeintä. Ennen kuin alat miettiä kuvien alt-tekstejä ja muita yksityiskohtaisempia kohtia, kirjoita lukijoille hyödyllistä sisältöä. Jos tarvitset hakukoneoptimoituja blogitekstejä, ota yhteyttä ja luomme sinulle sellaiset!

Kirjoittanut: Jouni

Kaikki julkaisut

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 2/3

Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.