Digizer - Blogi


 

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

27.06.2019

Avainsana-analyysi on yksi hakukoneoptimoinnin perustyökaluista ja monet alan parissa työskentelevät ovat hyödyntäneet sitä jo vuosia parantamaan asiakkaan sivuston näkyvyyttä hakukoneissa. Monelle verkkokaupan tai -sivuston omistajalle analyysi ei ole kuitenkaan entuudestaan tuttu. Tässä blogikirjoituksessa avataan, mistä avainsana-analyysissä on kyse ja miten yritykset voivat hyödyntää sitä sivustonsa kehittämisessä.

Mikä on avainsana-analyysi?

Alkuun on hyvä avata hieman aihealueen termistöä. Avainsanalla (engl. Keyword) tarkoitetaan hakutermiä, minkä käyttäjä kirjoittaa hakukoneen hakupalkkiin. Hakutermi voi koostua yhdestä tai useammasta sanasta ja se voi olla myös kysymys tai lause. 

Avainsana-analyysi on koonti avainsanoista ja niiden pohjalta tehty analyysi nykyisestä hakukonenäkyvyydestä ja toimenpiteistä näkyvyyden parantamiseksi.

Avainsana-analyysin tarkoituksena on siis selvittää yritykselle hyödylliset ja potentiaaliset hakutermit, joilla yrityksen tuotteen tai palvelun on tärkeää näkyä hakutuloksissa. Analyysia varten tutkitaan yrityksen sivuston nykyinen rakenne ja tekstisisältö. Avainsanatutkimus toteutetaan eri työkaluja hyödyntäen ja se pohjautuu hakukoneiden dataan.

Avainsanakartoituksessa listataan yksittäisten avainsanojen lisäksi sanayhdistelmät ja lausekkeet sekä määritetään niiden hakuvolyymit hakukoneessa. Avainsana-analyysin pohjalta kommentoidaan sivuston rakennetta ja käytettävyyttä hakukoneoptimoinnin näkökannalta. Kun oikeat ja sopivat hakusanat ovat tiedossa, voidaan hakukoneoptimointia ja esim. hakukonemainontaa (kuten Google Ads) tehdä entistä tehokkaammin tuloksin.

Yhdistettynä kilpailijavertailuun avainsana-analyysi on tehokas työkalu selvittämään millainen yrityksen näkyvyys on tällä hetkellä hakukoneissa.

Avainsanojen hyödyntäminen

Avainsanoja voidaan hyödyntää muun muassa sivuston hakukoneoptimoinnissa sekä hakusanamainonnassa. Sivuston sisältöön ja rakenteeseen tulisi sisällyttää ensisijaiset avainsanat, joilla tehdään paljon hakuja. Myös erilaisten avainsanayhdistelmien käyttäminen on tärkeää, jotta saadaan lisättyä avainsanojen määrää ja sitä kautta saavutetaan laajempi näkyvyys sivulle hakukoneissa.

Hakukoneet suosivat sivustoja, joiden rakenne on selkeä, jotta hakukone pystyy hahmottamaan paremmin sisällön merkityksen ja aseman. Sivuston rakenne tulee määrittää avainsanojen merkityksen pohjalta eli mitä tärkeämpi avainsana on, sitä korkeammalle se tulee sijoittaa rakenteessa.

Analyysin pohjalta on helppo poimia ne sanat, jotka ovat yritykselle/toimialalle tärkeitä ja joille kertyy suuria hakumääriä. Analyysi helpottaa myös esim. sisällön kirjoittamista (sisältömarkkinointia) ja hakukonemainontaa, koska analyysin pohjalta on jo tiedossa mitä ihmiset hakevat.

Analyysista saadaan hyötyä tähän hetkeen sekä tulevaisuuteen. Analyysiä on helppo päivittää myös tarpeen tullen ja siihen voidaan liittää mukaan kilpailijaseuranta hakusanoille.

Kirjoittanut:

Henri

Haluatko tietää verkkokauppasi tai -sivustosi näkyvyyden hakukoneissa? Ota yhteyttä ja kerromme lisää!

Kaikki julkaisut

Vertailu eri chat-ohjelmista

Liiketoiminta kasvuun hakukonemainonnan avulla

Canvan uudet ominaisuudet

Mitä verkkokaupassa tapahtuu vuonna 2020?

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 3

Laadukkaat tuotekuvat ovat verkkokaupan valttikortti

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 2/3

Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.