Digizer - Blogi


 

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

25.01.2019

Tunnettavuuden lisääminen on keskeinen pyrkimys monelle yritykselle, oli toimintaa sitten takana muutama kuukausi tai useita vuosia. Eikä ihme - tunnettuus on ratkaisevassa osassa yrityksen menestyksessä, asiakkaiden mielenkiinnossa ja ostohalukkuudessa. Useimmiten kuluttajina teemme valinnan niiden yritysten, palveluiden ja tuotteiden välillä, joista meillä on aivoissamme jonkinlainen muistijälki. 

Miten sitten pääsemme yrityksenä ihmisten tietoisuuteen? Sinne noustaan lähestymällä heitä viesteillä, jotka he haluavat vastaanottaa - kuulla, nähdä tai lukea. 

Tämä ei valitettavasti ole ihan helppo nakki. Ihmiset ovat päivittäin satojen, jopa tuhansien mainosten ja markkinointiviestien kohteena. Kiinnostavuuden kriteerit ovat siis ehkä korkeammalla kuin koskaan.


Kun mietit sisältöä, asetu asiakkaan asemaan

Yritysten helmasynti markkinoinnissa on usein se, että asiakkaan saappaisiin astuminen unohtuu. Liian usein syydämme ilmoille vain organisaatiokeskeistä puhetta: mitä teemme, mitä myymme, miksi olemme niin hyviä. Totuus kuitenkin on, että asiakkaan ensisijainen kiinnostuksen kohde ei ole se, kuinka erinomainen yrityksemme ja tuotteemme on. Asiakas on kiinnostunut ennen kaikkea omista tavoitteistaan ja mahdollisuuksistaan. Jos me voimme jotenkin auttaa häntä saavuttamaan niitä, meitä saatetaan kuunnella hetki.

 

Älä hukkaa varhaisen asiakasvaiheen potentiaalia!

Toinen yleinen markkinoinnin puute on keskittää suurin osa puheesta niille asiakkaille, jotka ovat jo ostamassa tiettyjä tuotteita ja palveluita. Entäpä ne ihmiset, jotka ovat vasta aivan varhaisessa vaiheessa ostoprosessia? He saattavat ohittaa tuote- ja palvelumarkkinoinnin huomaamatta sitä lainkaan.

Oletetaan, että pohdin, miten sisustaisin tänä keväänä kotini uuteen uskoon. Asia pyörii mielessäni, mutta en ole päättänyt mitään - jos ehdin, jos keksin jotain, jos on varaa. Tässä tilanteessa minua ei kiinnosta rautakaupan viesti siitä, että saan kaksi purkkia maalia yhden hinnalla + ilmaisen toimituksen kaupan päälle. Sen sijaan esimerkiksi juttu helpoista sisustusvinkeistä kevätkotiin tai kokeneen sisustajan säästökeinoista voisi ansaita huomioni.

Tilanne on toki aivan eri, jos olen jo päättänyt maalata olohuoneeni seuraavalla lomalla ja mietin, mistä maalit hankkisin. Pointti on, että meidän on huomioitava eri vaiheessa ostoprosessia olevat asiakkaat. Jos keskitymme pelkästään jo ostamassa oleviin asiakkaisiin, hukkaamme valtavan potentiaalin. 

 

Tavoita, sitouta ja aktivoi sisällöllä

Jotta pystymme huomioimaan eri ostamisen vaiheissa olevat asiakkaat, meidän on luotava kolmenlaisia sisältöjä: tavoittavia, sitouttavia ja aktivoivia. Seuraavassa listassa otetaan esiin muutama olennainen piirre kustakin sisältötyypistä.

 

Tavoittava sisältö:

Sitouttava sisältö:

Aktivoiva sisältö:

 

Nämä sisältötyypit tukevat toisiaan: Ensin houkutellaan lukija sitouttavan sisällön pariin, koukutetaan hänet organisaation tarinaan ja lopuksi ohjataan tutustumaan palveluun/ tarjontaan tarkemmin tai ottamaan yhteyttä. Jokaista sitouttavaa sisältöä kohden kannattaa luoda muutama tavoittava sisältö ja vähintään yksi aktivoiva sisältö.

Suomessa nimenomaan sitouttava sisältö jää monessa yrityksessä vähälle ja sen tuottaminen saatetaan kokea vaikeaksi ja aikaa vieväksi. Se on kuitenkin kannattavaa, sillä sitouttava sisältö on vaikuttavaa ja sen elinkaari on moninkertaisesti pidempi kuin hetken elävällä mainosviestillä. Ilman mielenkiintoista tarinaa yrityksen on hankittava kaikki tunnettavuus maksetulla mainonnalla tai suorilla asiakaskontakteilla.


Kirjoittanut: Kati

Lähteenä käytetty teosta Keronen & Tanni: Sisältöstrategia - Asiakaslähtöisyydestä tulosta. Alma Talent Oy 2017. 

 

Haluatko panostaa yrityksesi sisältömarkkinointiin nykyistä enemmän? Meiltä saat apua laadukkaiden sisältöjen suunnittelemiseen, toteuttamiseen ja niiden tehokkuuden analysoimiseen -  ota yhteyttä!


Lue myös:
Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä
 

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.