Digizer - Blogi


 

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

15.03.2019

Digitaalinen aika tarjoaa markkinoijalle rutkasti mahdollisuuksia asiakkaan tavoittamiseen, mutta on samalla suuri haaste. Asiakkaiden huomiosta kilpailee nykyään niin valtava määrä tuotteita ja palveluja, että pärjätäkseen yrityksen on todella erottauduttava joukosta.

Vaikka tuotteesi tai palvelusi siis olisi kuinka erinomainen, se ei enää riitä. Jos taas osaat huomioida asiakkaan tarpeet ja motiivit ja käyttää niitä markkinoinnissa ja viestinnässä, olet mukana kisassa.  

Mitä asiakas sitten haluaa ja tarvitsee? Ja miten onnistumme tuottamaan viestejä ja sisältöjä, jotka kohtaavat nämä tarpeet? Voi kuulostaa mahdottomalta antaa kysymykseen yksiselitteistä vastausta - tarpeita lienee yhtä paljon kuin tuotteitakin. Seuraavalla ohjeella kuitenkin pääsee jo pitkälle: Huomioi, että asiakkaan tarpeet vaihtelevat ostamisen eri vaiheissa. Jos myyt ompelukoneita, huomioi äitienpäivälahjaa kuumeisesti miettivät puolisot, mutta älä unohda myöskään häntä, joka turhautuneena etsii uudesta koneestaan alalangan paikkaa. 

Olennaista on siis suunnitella markkinointiviestintämme sisältö niin, että huomioimme jokaisen asiakasvaiheen.  Muuten voi käydä niin, että tietyssä asiakkuuden vaiheessa oleva ihminen ei löydä sisällöistämme mitään koskettavaa ja päästämme hänet karkuun. Jos siis yrityksessäsi kukaan ei oikeastaan tiedä, mitä sisältöjä millekin asiakasryhmälle tehdään ja miksi, on aika korjata tilanne.

Seuraavat listaukset auttavat sinua huomioimaan tietoisesti eri asiakasvaiheet ja suunnittelemaan niihin sisältöjä:

 

Nukkuva asiakas

Tietoa hakeva asiakas

Harkitseva asiakas

Ostovaiheessa oleva asiakas

Nykyinen asiakas

 

Sisällöt ovat osin samoja eri asiakkuuden vaiheissa. Yritys voi korostaa tiettyjen vaiheiden painoarvoa omien tavoitteidensa mukaan. Olennaista on, että missään vaiheessa asiakas ei jää tyystin ilman häntä puhuttelevia sisältöjä. Jos olemme tavoittaneet esimerkiksi tiedonhakuvaiheessa olevan asiakkaan, on suurempi todennäköisyys, että hän on meidän kanssamme tekemisissä myös oston hetkellä.


Kirjoittanut: Kati

Lähteenä käytetty teosta Keronen & Tanni: Sisältöstrategia - Asiakaslähtöisyydestä tulosta. Alma Talent Oy 2017.
 
Haluatko apua yrityksesi sisältömarkkinointiin? Ota yhteyttä meihin.

Lue myös:
Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin
 

Kaikki julkaisut

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 2/3

Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.