Digizer - Blogi


 

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

30.08.2018

 

On eri asia saada ihmiset käymään sivustollasi kuin saada heistä maksavia asiakkaita. Tämän ymmärtäminen on tärkeää etenkin verkkokauppiaille, jotta kauppa saadaan tuottamaan. Verkkokaupan pyörittäminen onkin erilaista ja haastavampaa kuin esimerkiksi kivijalkakaupan. Kuinka verkkokaupan konversioastetta sitten saisi kasvatettua eli miten saat mahdollisimman monen kävijän toteuttamaan verkkokauppasi tavoitteen: ostamaan tuotteen? Tässä muutama keino, joilla onnistut.

 

Löydä kohdeyleisösi

Liian usein yritetään tarjota kaikille jotain ja siksi oikeaa kohdeyleisöä ei saavuteta. Tämän vuoksi on vaikea saada maksavaa asiakaskuntaa kauppaasi, koska mainonta ei tavoita niitä henkilöitä, jotka ostaisivat tuotteitasi. Siksi täytyykin käyttää aikaa oikean kohdeyleisön löytämiseksi, jotta mainosbudjettia voidaan käyttää tehokkaammin.

 

Tutki myyntisuppilo

Konversioasteen parantamiseksi on tärkeää ymmärtää myyntisuppilon toiminta ja tutkia sitä. Kaupan on kehitettävä skaalautuva ja toistuva myyntisykli, joka auttaa sinua kasvattamaan asiakaskuntaa. Joillakin tuotteilla ja asiakasryhmillä on yllättävän lyhyt myyntisykli - loppujen lopuksi monenkaan ihmisen ei tarvitse tehdä paljon tutkimusta päättäessään, minkä kymmenen euron t-paidan ostaa. Kalliimmat ostot taas sisältävät tyypillisesti enemmän tutkimusta. Kuluttajatuotteita myydessäsi sinun pitäisi pyrkiä nopeuttamaan myyntisykliä. Kohdeyleisö pitäisi saada nopeammin siirtymään tietoisuusvaiheesta ostoksen tekemiseen.

 

Panosta tuotesivuihin

Verkkokaupassa kannattaa panostaa tuotesivujen sisältöihin. Hyvän laskeutumissivun tulisi vastata asiakkaiden keskeisiin kysymyksiin: paljonko tuote maksaa, mitä ominaisuuksia siinä on, miltä se näyttää ja miten se eroaa kilpailevista tuotteista ja niin edelleen. Lopuksi sinun täytyy tarjota asiakkaalle mahdollisuus liikkua kivuttomasti, selkeästi ja yksinkertaisesti ostoprosessissa eteenpäin. Laadukkaalla kuvalla voit kertoa, miltä tuote näyttää ja hyvin kirjoitetuilla tuotekuvauksilla kerrot asiakkaalle tuotteen ominaisuuksista. Panosta siis niihin. Lisää ostoskoriin -napin tulee olla selkeästi näkyvillä.

 

Panosta kaupan turvallisuuteen

Isojen tietomurtojen tullessa ilmi yhä useampi kuluttaja kiinnittää huomiota tietoturvaan ja siihen, kuinka hänen tietojaan käsitellään verkossa. Konversio-optimointi voi siis helposti mennä pieleen, ellet panosta tietoturvaan. HTTPS:n, SSL-varmenteiden sekä luotettujen maksujärjestelmien kuten PayPalin käyttämisen ja esiintuonnin kaupassa on havaittu merkittävästi vähentävän asiakkaiden sivustolta poistumisia.

 

Tee pieniä muutoksia

Kun yrität parantaa konversioastettasi, voi olla houkuttelevaa tehdä sivustoosi kokonaisvaltainen remontti. Näin tarvitsee tehdä vain tapauksissa, joissa sivusto on selkeästi vanhanaikainen. Liian suuret muutokset saattavat vieraannuttaa nykyisiä asiakkaitasi ja samalla olla ratkaisematta alkuperäistä ongelmaa konversioasteen kanssa. Pienillä muutoksilla kerrallaan voit helpommin todentaa, mikä todella toimii.

 

Mittaa oikeita asioita

Tuloksien mittaaminen on ainoa tapa, jolla voit oppia, mitkä muutokset parantavat tai vahingoittavat kauppasi konversioastetta. Jos et käytä analytiikkaa, et näe täydellistä kuvaa kauppasi vahvuuksista ja heikkouksista. Konversioaste ei kuitenkaan ole ainoa mittari, johon sinun pitää kiinnittää huomiota. Sinulla voi olla korkea konversioprosentti, mutta jos asiakkuuksillasi on lyhyt elinkaari ja alhainen keskitilaus, on sinulla edelleen vaikeuksia tehdä voittoa. Nykyisten asiakkaiden säilyttäminen onkin tärkeää. Kun ymmärrät, miten sivustosi muutokset vaikuttavat, voit tehdä tietoisia päätöksiä, jotka parantavat voittomarginaaleja.

 

Vaikka vahvan konversioasteen saavuttaminen ja ylläpitäminen vaativat jatkuvaa mittaamista ja hienosäätöä, nämä vinkit auttavat sinua pääsemään oikeille jäljille. Jos tarvitset apua sivustosi konversioiden parantamisessa, ota yhteyttä!

 

Kirjoittanut: Jouni

 

Lähde

 

Kaikki julkaisut

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.