Digizer - Blogi


 

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

03.05.2017

Sosiaalinen media voi vaikuttaa monille pelkästään kissakuvien ja julkkisjuorujen jakelualustana, mutta verkkokauppiaille some on etenkin työkalu kasvattaa liikennettä verkkosivuilla ja sitä kautta myyntiä. Verkkokauppojen on nykyisin aktiivisesti osallistuttava sosiaalisen median yhteisöihin, jotta he pysyvät mukana pelissä. Tässä blogitekstissä annamme muutaman vinkin, joilla onnistut kasvattamaan sosiaalisen median näkyvyyttäsi ja olemaan kuningas somessa!

1. Valitse oikea alusta

Jos olet uusi toimija verkkokauppa-alalla ja et ole vielä hyödyntänyt sosiaalista mediaa, sinun on ensin päätettävä mihin alustoihin haluat keskittyä. Yksi suurimmista virheistä, mitä yritykset tekevät, on laittaa heti kaikki likoon ja keskittyä kaikkiin alustoihin samaan aikaan. Ellei takanasi ole suurta markkinointitiimiä hoitamassa kanaviasi, saattaa aikasi loppua kesken hyvinkin pian. Sinun täytyykin olla realistinen ajankäytön suhteen. Kannattaakin valita ensin yksi alusta ja keskittyä siihen. Mieti siis missä alustoissa sinun mahdollinen asiakaskuntasi on ja keskity siihen.

2. Kehitä läsnäoloa

Kun olet valinnut oikean alustan, seuraava askel on kehittää brändisi profiilia. Verkossa vaikutus pitää tehdä muutamassa sekunnissa, joten brändisi on oltava vahvasti läsnä. Julkaise materiaalia, joka saa käyttäjät janoamaan lisää tietoa brändistäsi.

Tehokkaan läsnäolon kehittämiseen kuuluu:

Vaikuttavat kuvat – Luo silmiinpistävää grafiikkaa, jonka avulla esittelet yritystäsi ja tuotteitasi. Jokaisessa some-kanavassa on omat kuvakoot, joten kannattaa optimoida visuaalinen sisältö oikein.

Äänensävy – Päätä yrityksellesi äänensävy ja tyyli, joita käytät julkaisuissasi. Haluatko tehdä yrityksestäsi rennon vai enemmän virallisen kuuloisen?

Luo someohjeet – Tee itsellesi ja henkilökunnallesi selkeät ohjeet sisällöstä, mitä yrityksesi kanavissa halutaan julkaista.

Kehitä prosessi – Luo itsellesi ja henkilökunnalle prosessi, jota on helppo seurata sivuillasi kommunikoidessa. Tämä on hyödyllinen, jos useampi henkilö hoitaa yrityksen some-kanavia.

Sisältö – Luo asiaankuuluvaa sisältöä, jonka avulla jaat brändisi tarinaa seuraajillesi.

Koska somessa moni ihminen on vuorovaikutuksessa ensimmäistä kertaa yrityksesi kanssa, on tärkeää panostaa some-kanavien ulkoasuun yhtä paljon kuin esimerkiksi verkkosivuihin.

3. Jaa monipuolista sisältöä

Sosiaalisen median ja sosiaalisen median markkinoinnin välillä on suuri ero. Isoin ero liittyy sisältöihin, joita jaat seuraajillesi. Jotta saat ajettua liikennettä kauppaasi ja kasvatettua myyntiäsi, on sinulla oltava selkeä sisältöstrategia. Sinun on siis etukäteen mietittävä, mitä julkaistaan missäkin kanavassa. Kaikkien päivitysten ei kannata olla tuotteita promoavia päivityksiä.

Suosittelenkin tekemään julkaisuja, jotka lukeutuvat johonkin näistä kategorioista.

Brändin tarinaan liittyvät päivitykset – Nämä ovat kuvia, videoita ja tekstejä, jotka auttavat ihmisiä tuntemaan paremmin brändiäsi ja ihmisiä sen taustalla.

Opettavaiset päivitykset – Nämä ovat esimerkiksi omien tai muiden blogitekstien jakamista, jotka auttavat kasvattamaan mainettasi ja luottamusta.

Viihdyttävät päivitykset – Nämä ovat julkaisuja, jotka saavat seuraajillesi hymyn huulille.

Kampanjapäivitykset – Nämä ovat julkaisuja, joissa tuot esiin erikoistarjoukset ja muut edut. Näillä pyritään saamaan liikennettä sivuille ja suoraa myyntiä. Käytä näitä julkaisuja kuitenkin säästeliäästi.

Asiakaslähtöiset päivitykset – Nämä julkaisut valaisevat tyytyväisiä asiakkaita, jakavat mielipiteitä ja auttavat eliminoimaan mahdolliset asiakkailta tulevat valitukset.

Panostamalla sosiaalisen median strategiaan huomaat, että on helpompi saada enemmän tuottoa investoinnillesi.

4. Rakenna lojaali yhteisö

Jos verkkokauppasi haluaa menestyä sosiaalisessa mediassa, on sinun tehtävä muutakin kuin vain jaettava päivityksiä. Kyseessä on edelleen SOSIAALINEN media eli sinun on oltava siellä läsnä ja luotava itsellesi lojaali yhteisö.

Ajattele asia näin – yksittäiset käyttäjät käyvät tykkäämässä julkaisuistasi, mutta lojaali yhteisö antaa sinulle palautetta tuotteistasi ja rakentavat mainettasi eri foorumeilla. Lojaalin yhteisön rakentamiseen ei ole mitään salaista asetta, mutta näistä muutamasta tekniikasta on hyötyä.

Ole aito – Ihmiset eivät halua jutella yrityksesi tai tuotteiden kanssa. He haluavat jutella aitojen ihmisten kanssa. Ota siis aikaa ja juttele ihmisten kanssa aidosti.

Ole johdonmukainen – Ei ole mitään niin kauheaa kuin radiohiljaisuus somessa. Pyri säännöllisesti juttelemaan seuraajiesi kanssa.

Ole hyvä kuuntelija – Sosiaalinen media ei ole vain myyntiä, myyntiä ja myyntiä. Jotta rakennat itsellesi hyvän yhteisön, kuuntele mitä heillä on sanottavaa ja osoita, että välität heistä.

Palvele asiakkaitasi – Älä pyri vain myymään ihmisille tuotteitasi vaan pyri auttamaan heitä. Vastaa ihmisten kysymyksiin ja auta heitä heidän ongelmissaan, myyntiä tulee kyllä.

Älä spämmää – Älä vaikuta sille, että pyrit saamaan vain nopeasti myyntiä aikaan.

Lojaalisen yhteisön rakentaminen ei tapahdu yhdessä yössä, joten käytä aikaa, ole johdonmukainen ja välitä ihmisistä aidosti.

5. Sijoita työkaluihin

Saadaksesi kaiken irti sosiaalisesta mediasta, sijoita työkaluihin, jotka helpottavat somen käyttöä. Tässä muutama hyvä työkalu, joilla sosiaalisen median käytöstä tulee helpompaa

Buffer

Bufferin avulla voit ylläpitää useita sosiaalisen median kanavia samalla työkalulla ja ajastaa julkaisujasi.

Hootsuite

Hootsuite on Bufferin kaltainen dashboard työkalu, jolla voit myös ylläpitää useita sosiaalisen median kanavia.

Canva

Canva on jokaisen hienoja kuvia haluavan somekäyttäjän märkä päiväuni. Canvassa on valmiit pohjat joihin voit luoda upeita kuvia helposti ja nopeasti.

Google Analytics

Google Analytics on jokaisen verkkokauppiaan perustyökalu, jolla seuraat somen kautta tulevia myyntejä.

Työkaluja on toki lukuisia muitakin, mutta näistä voi lähteä liikkeelle. Nämä työkalut helpottavat somen käyttöä ja jättävät aikaa potentiaalisten asiakkaiden sitouttamiseen.

Jos somekanaviesi ylläpito tuntuu haastavalta, ota yhteyttä ja laitetaan näkyvyys kuntoon.

 

Kirjoittanut: Jouni

Lähde

 

Kaikki julkaisut

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 2/3

Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.