Digizer - Blogi


 

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

17.05.2017

Verkkokaupoissa shoppailevat asiakkaat voidaan jakaa viiteen eri päätyyppiin. Kun tietää heidän eri motivaatiot ja tavat, on helpompi suunnitella verkkokaupan käytettävyys tukemaan heidän tarpeitaan. Jokainen verkkokaupan asiakas on uniikki. Jotkut heistä tulevat sivulle tietty tuote mielessään, toiset tutkivat valikoimaa ja jotkut tappavat vain aikaa. Jokainen elementti verkkokaupassa on tärkeä sen menestymisen kannalta. Tuotetekstit, tuotekuvat, rekisteröityminen, ostoskori ja muut elementit näyttäytyvät eri tavalla eri asiakkaille. Tässä viisi yleisintä ostajatyyppiä ja elementit, joita he arvostavat verkkokaupassa.

1. Tuotteeseen keskittyvät

Tuotteeseen keskittyvät shoppaajat tietävät tarkkaan mitä he haluavat. He tarvitsevat usein uuden tuotteen vanhan tilalle. He ovat tehneet taustatyön ja tulevat sivulle vain poimiakseen sopivan tuotteen. Tällaiset ostajat ovat päämäärätietoisia ja haluavat saada tarvitsemansa tuotteen mahdollisimman nopeasti. Heille tärkeää on ostamisen nopeus. Avainelementit heidän kannaltaan on:

 

2. Surffailijat

Surffailijat ovat ostajia, jotka menevät heidän suosikkisivuille hakemaan inspiraatiota ja tappamaan aikaa. Surffailijat tekevät ostokset kaikessa rauhassa. He haluavat pysyä perillä viimeisimmistä trendeistä ja tulevista tuotteista. He viettävät aikaa sivustolla heidän omasta tahdostaan. Heille avaintekijöitä kaupassa ovat:

 

3. Tutkijat

Tutkijat ovat myös päämäärätietoisia. He suunnittelevat ostavansa, mutta ostos voi tapahtua tänään, huomenna, ensi viikolla tai kuukauden päästä. He keräävät paljon informaatiota tuotteista. Tutkijoille tärkeää on luottamus ja, jos he näkevät kauppasi olevan luotettava, he todennäköisesti ostavat sieltä jossain vaiheessa. Tutkijat keräävät informaatiota, joten epäselvät termit on hyvä selittää selkokielellä ja muutenkin tuotekuvausten on hyvä olla kattavia ja selkeitä.

Avainelementtejä heille on:

 

4. Tarjoushaukat

Tarjoushaukat metsästävät parasta mahdollista tarjousta. Heille on siis tärkeää löytää nopeasti hyvät tarjoukset. Hintojen on oltava selkeästi näkyvillä ja tarjouskoodin käyttäminen pitää olla helppoa. Tarjoushaukoissa piilee mahdollisuus kääntää heidät vakiasiakkaiksi. Heille avainelementtejä ovat:

 

5. Kertaostajat

Kertaostajat voivat olla tuotteeseen keskittyviä, surffailijoita, tutkijoita tai tarjoushaukkoja. Usein heillä on käytössään lahjakortti tai he etsivät itse lahjaa jollekin. Heillä ei ole tarkoitus tulla sivustolle enää uudestaan vaan he ovat tulleet tekemään kertaostoksen. Nämä asiakkaat eivät ole ennestään tuttuja sivuston kanssa. Heille tärkeää on selkeä navigaatio sivulla sekä mahdollisuus nähdä tuotteen varastosaldo ja valikoima. He arvostavat verkkokauppoja, joissa on mahdollisuus ostaa ilman asiakastilin luontia. Avainelementtejä heille on:

 

Hyvä käyttökokemus on tärkeää kaikissa verkkokaupoissa ja hyvä verkkokauppa ottaakin huomioon kaikki nämä ostajatyypit ja käyttää eri elementtejä tukemaan eri tarpeita. Jos tarvitset apua verkkokauppasi käyttökokemuksen kehittämisessä, voimme auttaa esimerkiksi tehokkaan konversio-optimoinnin avulla.

 

Kirjoittanut: Jouni

Lähde

Kaikki julkaisut

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 2/3

Canva-ohjeet - 5 helppoa vaihetta upeisiin mainoskuviin

Uudet asiakaspalvelutiimiläiset esittäytyvät

10 syytä keskeytyneeseen ostotapahtumaan – näin parannat verkkokauppasi ostoprosenttia!

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 2

Uratarina: Harjoittelijasta myyntipäälliköksi

Facebook verkkokaupan tukena

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Tekninen termistö 1/3

Digizerin myyntitiimi kasvaa

Vinkit tehokkaaseen Display-mainontaan

Kuusi vinkkiä toimivampaan verkkokauppaan

Fiksu uutiskirje, tyytyväinen vastaanottaja – Osa 1

Edistä myyntiä asiakaspalvelun avulla

Haluatko tietää, miten kilpailijasi mainostaa Facebookissa?

Termejä ja tietoutta digimarkkinoinnista - Yleinen termistö

Asiakkaasta Digizerin tiimiin

Avainsana-analyysillä apua näkyvyyden parantamiseen hakukoneissa

Google Ads Shopping -mainokset avaavat uudet mahdollisuudet verkkokauppiaille

Yhteiset arvot koko toiminnan perustana – toimitusjohtajan kesäterveiset

Uusien asiakaspalvelijoiden kuulumisia

Innostava asiakaspalvelutyö - kuinka löysin tieni Digizerille

Mittarit Google Ads -avainsanojen seuraamiseen hakumainoksissa

Varmista digitaalinen turvallisuutesi

Digizerin uudet tuulet – alkuvuoden kuulumisia

Verkkokauppa Facebookissa - hyödynnä uuden toiminnon potentiaali

Harjoittelussa Digizerillä - Kuinka tietojenkäsittelijä löysi paikkansa digimarkkinoinnin maailmasta

Asiakaspalvelua tarvitaan myös viikonloppuisin - Kokemuksia testikuukaudesta

Älä hukkaa ostajaa - Luo sisältöjä asiakkuuden jokaiseen vaiheeseen

Anna verkkokaupallesi kasvot - Kiitä ja huomioi asiakasta

Google Ads - miten valita sopiva attribuutiomalli?

Hyödynnä Facebookin mukautettuja kohderyhmiä

Asiakasta ei kiinnosta kuinka hyvä olet - vaan miten voit auttaa häntä matkalla tavoitteisiin

Hyvästit äitiyslomalle, tervetuloa uusi asiakaspalvelun vuosi!

Digiajan asiakas vaatii informatiivista ja sujuvaa logistiikkaa ja varastotoimintaa

Dimmy-harjoittelijana digimarkkinointia opettelemassa

Menestystä sesonkimyyntiin Google Adsin avulla

Sosiaalisen median markkinointivinkit vuodelle 2019

Musta perjantai aloittaa verkkokauppiaan adventin

Verkkokaupan palveluyhtiön monet mahdollisuudet - Kokemuksia harjoittelujaksosta Digizerillä

Näkyvätkö verkkokauppasi tuotteet niitä etsiville?

Näin teet tehokasta Google Ads -tekstimainontaa

Facebook-ryhmien hyödyt yrityksille

Uskottavaa brändiä ei voi rakentaa kohtaamatta asiakasta

Sisällönsyöttö kannattaa tehdä fiksusti

Google Ads – miten tekstimainokset muuttuivat?

6 keinoa parantaa verkkokaupan konversioastetta

Miten rakennetaan hyvä uutiskirje?

Mikä ero on Facebook-mainoskampanjan ja sivujulkaisun buustauksen välillä?

Miksi kannattaa ottaa chat-palvelu käyttöön

Edullisista toimituskuluista kilpailuetua verkkokaupallesi

Lääkkeitä hitaaseen sivustoon

Google AdWordsin uusi käyttöliittymä rohkeasti käyttöön!

Blogi voi kasvattaa verkkokauppasi myyntiä

Facebook-mainostyypit, joita kannattaa kokeilla

Miksi varastotoimintojen ulkoistaminen kannattaa?

Digizer 2 vuotta - toimitusjohtajan terveiset

Koneoppiminen digimarkkinointia tehostamassa

YouTubessa mainostaminen

Facebookin uutisvirta uudistui – mitä siitä?

Blogin hakukoneoptimointi

Varastonhallinta ja asiakaspalvelu kulkevat käsi kädessä

Näillä askelilla luot myyvän verkkokaupan

Sisällön merkitys verkkokaupalle

4 kohdan myyntistrategia verkkokaupalle

5 erilaista ostajatyyppiä verkkokaupassa

5 vinkkiä verkkokauppiaille sosiaalisen median hyödyntämiseen

7 vinkkiä parempaan varastonhallintaan

8 tärkeää asiakaspalvelutaitoa

Kuvien hakukoneoptimointi

Google suosii salattuja yhteyksiä käyttäviä sivustoja

Äänihaku kasvaa

7 asiaa, joita yritykset pelkäävät hakukoneoptimoinnissa

Tuotetekstit - Mahdollisuus kehua!

Verkkokauppias: Vältä nämä virheet!

Hakukoneoptimointi on sisällön optimointia

Vinkkejä blogiteksteihin

Blogin merkitys yritykselle

Tehokasta chattailua

Verkkokauppiaan somevinkit

Palvelutarjontamme laajentui: Chat -asiakaspalvelu on nykyaikaa!

Kitkatonta shoppailua mobiililla

Kuvien luonti helposti digimarkkinointiin

Asiakaspalvelu: Monta kanavaa, yksi tavoite

Tuotetekstien kaksi roolia

Hyvän tuotekuvan ominaisuudet

Herätä asiakkaiden luottamus

Google uudisti hakusanamainontaa - Mikä muuttui?

Tuotekuvien merkitys verkkokaupalle

Verkkokauppias - Onko sinulla liian kiire?

Ovatko verkkokauppasi perusedellytykset kunnossa?

Miten voimme auttaa sinun yritystäsi? Ota meihin yhteyttä!

Oletko kiinnostunut palveluistamme? Jätä alle yhteystietosi ja viestisi, niin kerromme lisää.